Connect with us

πρέπει να δεις

Η αμαρτία δημιουργεί ενοχές;

Kalamata Times

Ανέβηκε

στις

Η αμαρτία δημιουργεί ενοχές; 1

Ο Πέτρος βλέποντας τον Χριστό στο πλοίο του, ζητάει από Εκείνον να βγει από το πλοίο, αναφωνώντας πως είναι αμαρτωλός. Το περιστατικό αυτό θα διαβαστεί στο αυριανό ευαγγέλιο (Λουκ. 5, 1 – 11). Ορισμένα ερωτήματα δημιουργούνται για ένα, ύψιστης σημασία, θέμα για την ανθρωπολογία∙ αυτό της αμαρτίας. Τί είναι αμαρτία; Συγχωρούνται οι αμαρτίες; Γιατί ο άνθρωπος αισθάνεται ενοχές όταν αμαρτάνει;

Το θέμα είναι πολύ σημαντικό και τα πράγματα πολύ σοβαρά. Κι αυτό διότι αφορούν τον άνθρωπο. Δεν είναι ένα απλό ζήτημα, καθώς μέσα σ’ αυτό εμπλέκεται η πτώση, το κακό, η ελευθερία, η σωτηρία. Θεωρώ πως είναι ανάγκη να ξεκαθαριστούν ορισμένα πράγματα και να δειχθούν στον σύγχρονο άνθρωπο με σαφήνεια και καθαρότητα. Είναι αλήθεια πως ο όρος αμαρτία εμφορείται μιας αρνητικής διάθεσης. Η αναφορά στον όρο αυτό, δημιουργεί αρνητικές σκέψεις στον άνθρωπο. Δυστυχώς, όμως, οι αρνητικές σκέψεις δεν αφορούν τη σχέση του με τον Θεό, αλλά τη δημιουργία τύψεων, ενοχών. 

Κι εξηγούμαι. Αν διαβάσει κάποιος  τον Λούθηρο, για παράδειγμα, και τους Πατέρες της Εκκλησίας, θα διαπιστώσει οντολογικό χάσμα στο ζήτημα της αμαρτίας. Αλλιώς εννοεί την αμαρτία η φυτική θεολογική σκέψη και ιδίως ο προτεσταντισμός και αλλιώς η θεολογία της ορθόδοξης Ανατολής. Κι αυτό έχει να κάνει με τις διαφορετικές αφετηρίες και προϋποθέσεις από τις οποίες ξεκινάνε και οι δύο. Η αμαρτία για τον Λούθηρο αφορά το πρόσωπο, τη φύση, την ουσία μας. Σύμφωνα με τον ίδιο ο άνθρωπος μετά την πτώση έγινε «εικόνα διαβόλου» και η ανθρώπινη φύση έχει διαφθαρεί πλήρως. Αδυνατεί να κάνει το καλό από μόνη της. Δεν υπάρχει τίποτε καλό στον άνθρωπο. Η αμαρτία, εδώ, προσεγγίζεται ψυχολογικά και γι’ αυτό η ίδια δημιουργεί ενοχές στον άνθρωπο. Ιδίως στον προτεσταντισμό το πνεύμα θεώρησης της αμαρτίας έχει νομική φύση. Κάποιος παρέβη την εντολή, διαπράχθηκε το έγκλημα, η αποστασία, και κάποιος πρέπει να πληρώσει γι’ αυτό. Η αμαρτία, λοιπόν, θεωρείται ως νομική παράβαση, έχει δικανικό πνεύμα. Αυτό το βλέπουμε στις θρησκευτικές οργανώσεις στην Ελλάδα, που καλλιεργούν τον φόβο, την ενοχή, την τιμωρία στους ανθρώπους και η διδασκαλία τους δεν έχει καμία σχέση με τη φιλανθρωπία των Πατέρων, αλλά με έναν άκρατο νομικισμό και προτεσταντισμό.

Για τους Πατέρες και το πνεύμα της θεολογίας της ορθόδοξης Ανατολής, η αμαρτία σημαίνει διακοπή κοινωνίας και έχει οντολογικές συνέπειες για τον άνθρωπο, όχι ψυχολογικές. Οι Πατέρες δεν δημιουργούν ενοχές και απωθημένα στον άνθρωπο που διαπράττει την αμαρτία. Του δείχνουν, όχι το τίμημα της πτώσης, αλλά την τραγικότητα να μην βρίσκεσαι σε σχέση με τον Θεό. Ο Γρηγόριος Νύσσης θα πει πως η αμαρτία είναι πτώση, αλλά θα κάνει λόγο και για ανόρθωση και όχι για πλήρη διεφθαρμένη φύση. Δεν υπάρχει στους Πατέρες, πουθενά, η καλλιέργεια ενοχής για την αμαρτία. Δεν δημιουργούν οι Πατέρες καταθλιπτικά πρόσωπα. Καταθλιπτικά πρόσωπα γεννά ο προτεσταντισμός.

Εδώ, συνδέεται και το θέμα της φύσης. Ο προτεσταντισμός ενοχοποιεί τη φύση. Λέει ο π. Ν. Λουδοβίκος: «Στην δυτική παράδοση η φύση ενοχοποιείται: πάρτε για παράδειγμα το σεξ, το οποίο είναι βουτηγμένο στην ενοχή. Τα πάντα ενοχοποιούνται». Πώς σκέφτεται η Δύση στο θέμα αυτό; Τα ρίχνει όλα στη φύση. Η ανθρώπινη φύση φταίει, αυτή εξαθλιώνεται. Στον αντίποδα, ο Νικόλαος Καβάσιλας που με σαφήνεια δηλώνει πως «η αμαρτία είναι νόσημα της προαίρεσης». Το λένε και άλλοι Πατέρες αυτό. Δεν νοσεί η φύση μας αλλά η προαίρεση μας. Εκπίπτουμε ως πρόσωπα, δεν εκπίπτει η φύση μας. Αν ισχυριστούμε ότι νοσεί η φύση μας, κάτι τέτοιο θα σήμαινε πως ο Θεός ενέταξε το κακό στον κόσμο εξ’ αρχής, αφού έθεσε τα οντολογικά του θεμέλια στη θεία δημιουργία. Ενώ, εμείς γνωρίζουμε πως το κακό αποτελεί αλλοίωση της καλής φύσεως των πραγμάτων.

Είναι πολύ βαριά θέματα αυτά. Έχουν βάθος και οι Πατέρες τα ερευνούν προσεκτικά στα έργα τους. Η αμαρτία διακόπτει την κοινωνία του ανθρώπου με τον Θεό. Αφορά πρόσωπα. Ο εαυτός σε σχέση. Σε σχέση με τον Θεό. Δύο πρόσωπα κοινωνούν. Έχουν δεσμούς, έχουν ερωτικότητα ο ένας προς τον άλλον. Δεν νοείται σχέση χωρίς ερωτικότητα. Γι’ αυτό στην Εκκλησία κυριαρχεί το ανέραστο. Αμαρτία σημαίνει να διακόψω τη σχέση μου με τον Θεό. Δεν εξωθούμε, όμως, σε μία μόνιμη εξαθλίωση. Κάτι τέτοιο θα σήμαινε, συν τοις άλλοις, την απαξίωση του ανθρωπίνου προσώπου, την ειδωλοποίηση της εικόνας του Θεού. Δεν είναι μόνιμη η διακοπή της σχέσης μου με τον Θεό. Και δεν εξαρτιέται η επανασύνδεση από τον Θεό. Αυτό το λένε οι προτεστάντες. Εξαρτιέται από το πρόσωπο μου, την ελευθερία μου, την προαίρεση μου. Ο ανθρωπισμός της Δύσης βρίσκεται σε τραγικά αδιέξοδα γιατί ακριβώς δεν έχει αντιληφθεί τον τρόπο του αυτοπροσδιορισμού του ανθρωπίνου προσώπου ως εικόνα του Θεού μέσα στο σχέδιο και την πρόνοια του Θεού.

Ας είμαστε ειλικρινείς απέναντι στους ανθρώπους. Η αμαρτία φέρνει την διακοπή σχέσης μου με τον Θεό, σημαίνει απουσία της ερωτικότητας μου προς τον Θεό. Η μετάνοια είναι εκείνη που με φέρνει και πάλι σε σχέση με τον Θεό και τον συνάνθρωπο. Δεν δημιουργεί ενοχές ο Θεός και δεν επισύρει ποινές η ενέργεια της αμαρτίας. Με χωρίζει από τον Θεό. Αυτός είναι ο προβληματισμός. Ο εαυτός σε ακοινωνησία με τον Θεό. Όμως κι αυτό λύνεται. Λύθηκε με τη σταυρική θυσία. Δεν θα λυθεί με την ανθρώπινη ελευθερία και προαίρεση;

 

Κληρικός Ι.Μ. Σταγών & Μετεώρων

Πρεσβύτερος Ηρακλής Αθ. Φίλιος (Βαλκανιολόγος, Θεολόγος)

πρέπει να δεις

ΕΟΔΥ: 31 νέα κρούσματα από τον κορονοϊό! Ανησυχία για τα «ορφανά» και τα εισαγόμενα

Kalamata Times

Ανέβηκε

στις

ΕΟΔΥ: 31 νέα κρούσματα από τον κορονοϊό! Ανησυχία για τα «ορφανά» και τα εισαγόμενα 12

Νέα κρούσματα κορονοϊού

Σε «κόκκινο συναγερμό» βρίσκονται οι υγειονομικές αρχές λόγω της ραγδαίας αύξησης των κρουσμάτων, όπως επίσης και εκείνου στην κατασκήνωση αλλά περισσότερο λόγων των 9 «ορφανών» που εμφανίστηκαν στην Κοζάνη.

«Δυστυχώς δεν συνδέονται με άλλα κρούσματα και χαρακτηρίζονται ως “ορφανά”», ανέφερε ο αντιπεριφερειάρχης κοινωνικής ανάπτυξης Δυτικής Μακεδονίας, Ηλίας Τοπαλίδης. Τα 9 κρούσματα «είχαν συμπτώματα και πήγαν στο νοσοκομείο της Κοζάνης και μετά πήγαν στο νοσοκομείο αναφοράς στο Μποδοσάκειο με ορισμένους να νοσηλεύονται και άλλους να έχουν τεθεί σε κατ’ οίκον περιορισμό».

Σήμερα ο ΕΟΔΥ ανακοίνωσε 31 νέα κρούσματα:

Σήμερα ανακοινώνουμε 31 νέα κρούσματα του νέου ιού στη χώρα, εκ των οποίων τα 4 εντοπίστηκαν κατόπιν ελέγχων στις πύλες εισόδου τις χώρας. Ο συνολικός αριθμός των κρουσμάτων είναι 3803, εκ των οποίων το 54.5% άνδρες αφορά άνδρες.

998 (26.2%) θεωρούνται σχετιζόμενα με ταξίδι από το εξωτερικό και 1989 (52.3%) είναι σχετιζόμενα με ήδη γνωστό κρούσμα.

10 συμπολίτες μας νοσηλεύονται διασωληνωμένοι. Η διάμεση ηλικία τους είναι 59 ετών. 3 (30.0%) είναι γυναίκες και οι υπόλοιποι άνδρες. To 80.0% έχει υποκείμενο νόσημα ή είναι ηλικιωμένοι 70 ετών και άνω. 122 ασθενείς έχουν εξέλθει από τις ΜΕΘ.

Τέλος, δεν έχει καταγραφεί κανένας νέος θάνατος ενώ έχουμε 193 θανάτους συνολικά στη χώρα. 62 (32.1%) γυναίκες και οι υπόλοιποι άνδρες. Η διάμεση ηλικία των θανόντων συμπολιτών μας ήταν τα 76 έτη και το 95.9% είχε κάποιο υποκείμενο νόσημα ή/και ηλικία 70 ετών και άνω.

Πηγή

Συνέχεια ανάγνωσης

πρέπει να δεις

Ο συνδικαλισμός πολλά χρόνια «άκομψα» διαχειρίστηκε την Αξιοκρατία

Kalamata Times

Ανέβηκε

στις

Σταυριανόπουλος Θεόδωρος

Σταυριανόπουλος Θεόδωρος

Μαθηματικός-MSc Ηθ. Φιλοσοφίας

Ο Αντρέας Παπανδρέου μετά την μεταπολίτευση μίλησε πρώτος για αξιοκρατία. Έκανε όμως λάθος που παρέδωσε την διαχείρισή της στους συνδικαλιστές. Αυτοί στη συνέχεια λειτούργησαν συντεχνιακά εφαρμόζοντας τον συνδικαλισμό κάθετα και όχι οριζόντια που είναι το σωστό. Με αποτέλεσμα ο κάθε κλάδος να διεκδικεί κατά το δοκούν παραβλέποντας τα συνολικά συμφέροντα των εργαζομένων. Έτσι οδηγηθήκαμε σε εργασιακές συμβάσεις και αποδοχές μη αξιοκρατικές. Εργαζόμενοι με ίδια προσόντα και παρόμοιες εργασιακές συνθήκες να έχουν δυσανάλογες αποδοχές καθώς και εργαζόμενοι με υποδεέστερα  προσόντα να αμείβοντα περισσότερο. Οι απεργίες, διεκδικήσεις και αγωνιστικές πορείες των εργαζομένων βίωναν επί σειρά ετών μετά την μεταπολίτευση μια εικονική πραγματικότητα. Έτσι φθάσαμε στην απαξίωση του συνδικαλισμού και στην μη συμμετοχή των εργαζομένων στις κινητοποιήσεις με αποτέλεσμα την ελαχιστοποίηση των ποσοστών των απεργιών. Έτσι λοιπόν οδηγηθήκαμε σε αυτό που λέγεται «50 άνθρωποι» κάνουν πορεία στο κέντρο της Αθήνας και δημιουργούν κυκλοφοριακή συμφόρηση. Πολλές φορές συνέβαινε στις πορείες των απεργιακών κινητοποιήσεων να παρεισφρήσουν διάφορες ομάδες ατόμων  καταστρέφοντας περιουσίες αθώων ανθρώπων. Στο «νόμισμα πορεία» βλέπουμε μόνο την μία πλευρά που αναγράφεται η διεκδίκηση καλό είναι να βλέπουμε και την άλλη πλευρά που αναγράφεται το αποτέλεσμα. Εκτιμώ ότι μέχρι σήμερα στις  διεκδικήσεις δεν έλαβε σοβαρά την αξιοκρατία ο συνδικαλισμός.

Η ανάγκη αποτελεσματικότητας αλλά και συνοχής της κοινωνίας επιβάλλει συντονισμό και διοίκηση. Σε κάθε ανθρώπινη κοινωνία ισχύει από παλιά  ο νόμος της επικράτησης των ισχυρότερων.  Έτσι κάποιοι (οι λίγοι) διοικούν και άλλοι (οι πολλοί) διοικούνται. Και για να έχει ευστάθεια αυτή η διάκριση θεσπίζονται νόμοι και παραχωρούνται στους διοικούμενους διάφορες εγγυήσεις, όπως η ασφάλεια, το επίπεδο διαβίωσης, η δικαιοσύνη, το κοινωνικό κράτος, τα εργασιακά δικαιώματα κλπ. Όμως, αυτός ο διαχωρισμός,  επισωρεύει με τον καιρό στρεβλώσεις και αδικίες. Έτσι λοιπόν τα συμφέροντα της κάθε κοινωνικής τάξης γίνονται “ιδεολογία”, ως μέσο κοινής έκφρασης αλλά και καθοδήγησης των μελών της.

Ένα σύγχρονο κράτος δικαίου οφείλει να δημιουργεί συνθήκες ασφάλειας για τον πολίτη με σεβασμό στα ατομικά δικαιώματα και τις ελευθερίες του. Όμως  η ελπίδα δεν πέφτει από τον ουρανό. Καλλιεργείται από μια αγωνιστική διάθεση, από μια ορθολογική αντίληψη της ζωής. Η ελπίδα ανήκει σε όσους αγωνίζονται συστηματικά και μεθοδικά για να δημιουργήσουν το μέλλον τους όπως αυτοί θέλουν και όχι όπως το έχουν ετοιμάσει οι «άλλοι» εξυπηρετώντας το δικό τους συμφέρον. Γνώση και αγώνας, δημιουργικότητα και ορθολογισμός είναι συστατικά στοιχεία για κάθε κοινωνική πρόοδο. Αυτή την σκέψη πρέπει σπερματικά να την έχουμε μέσα στο μυαλό μας και να μην την ανακαλύπτουμε ξαφνικά κάποια στιγμή.

Το κράτος παραδοσιακά λειτουργεί ταυτόχρονα ως «πλοηγός» και ως «κωπηλάτης», συνθέτοντας ένα εξαιρετικά σύνθετο μόρφωμα, που παραμένει περίπλοκο υπό την επίδραση αλλεπάλληλων νομοθετικών ρυθμίσεων, ταξικών συμφερόντων και κομματικών επιδιώξεων. Οι όποιες μεταρρυθμίσεις γίνονται, αν τις επιτρέπει ο συνδικαλισμός και έχουν ως στόχο να μετατρέψουν το κράτος από «πλοηγό» σε «κωπηλάτη» και αντιστρόφως.

Στις κρατικές δημόσιες υπηρεσίες, πρέπει να υπάρχουν συστήματα μέτρησης της αποτελεσματικότητας και της αποδοτικότητας. Στη χώρα μας, η μέτρηση και η αξιολόγηση της απόδοσης δεν υφίσταται.

Ο συνδικαλισμός, αλλά κυρίως το κομματικό σύστημα, όπως έχει δομηθεί σ’ όλη τη διάρκεια της μεταπολίτευσης, αποτελεί ένα σύστημα κλειστών ακροατηρίων, με την ανάπτυξη των μηχανισμών ως βασικών εργαλείων της σύστασής τους και με μοναδικό σκοπό την  ανέλιξη των στελεχών τους σε διοικητικές θέσεις. Αυτό συνέβαινε και συνεχίζει να συμβαίνει και δεν βοηθά να συμβεί η επανίδρυση ούτε στο κράτος, αλλά ούτε και στην κοινωνία.

Ωστόσο, πρέπει να σημειωθεί ότι η αριστερή ιδεολογία  πάντα είναι ενδιαφέρουσα, πάντα έχει την αξία της. Οι ιδεολογίες είναι κοινωνικές κατασκευές προκειμένου να  οριοθετήσουν κινητοποιήσεις, βάζοντας διεκδικητικό πρόσημο στην κοινωνική και πολιτισμική εξέλιξή μας.

Ο χώρος της αριστεράς υπήρξε πάντα υπέρμετρα διεκδικητικός, αγνοώντας τον κρατικό υπερδανεισμό. Ποτέ δεν τον κατήγγειλε ούτε αυτόν αλλά ούτε και την κρατική σπατάλη. Πάντα η αριστερή φωνή ήταν αρωγός στην οποιαδήποτε διεκδίκηση ακόμα και αν αυτή ήταν υπερβολική ή παράλογη. Έτσι αναπτύχθηκε ο λαϊκισμός που άδειασε τον εργαζόμενο από υποχρεώσεις.

Η αριστερή σκέψη σίγουρα έχει φαντασία και παράγει ιδεολογία. Αν θέλει όμως να μην οδηγηθεί σε φθίνουσα οριακή χρησιμότητα, θα πρέπει οι άνθρωποι που κινούνται στο χώρο της ευρύτερης αριστεράς να προσανατολίσουν την πυξίδα τους κατά τέτοιον τρόπο ώστε  να αποτυπώνουν σωστά την πραγματικότητα λέγοντας τα σύκα-σύκα και την σκάφη-σκάφη.

Πολλές φορές ξεθωριάζει  η αντίληψη ότι το αριστερό είναι και καλό. Αυτό γίνεται πιο ορατό όταν το αριστερό γίνει εξουσία.

Τελικά κάποιοι «ελλαδέμποροι» και «πλασιέδες» σωτηρίας χρησιμοποιούν τη Δημοκρατία όπως ο μεθυσμένος το φανοστάτη: «όχι για να φωτίσουν το δρόμο τους, αλλά για δεκανίκι που θα στηρίξει τα σαθρά τους επιχειρήματα». Θέλουν μια Δημοκρατία στην οποία να «ξακρίζει» ο καθένας όπως τον βολεύει;

Το ερώτημα που τίθεται είναι: Μπορεί να μετασχηματιστεί το όλο κομματικό εποικοδόμημα, να αναιρέσει συστατικά του στοιχεία, να αντιστοιχηθεί στις κοινωνικές διεργασίες και εξελίξεις και να οδηγήσει τη χώρα μέσα από μια νέα αντίληψη διακυβέρνησης, στην οποία θα κυριαρχεί η συναίνεση, η σύνθεση των απόψεων αλλά και η ουσιαστικοποίηση του πολιτικού λόγου και της πολιτικής πράξης ;Μπορεί να επικρατήσει μια κοινωνική συμφιλίωση;

                                                                                                                                                   

ΕΡΩΤ.1   Αν πληγεί μια μεσαία επιχείρηση, αν, δηλαδή, κλείσει κάτω από την πίεση των συνδικαλιστών που δέχονται οι επιχειρήσεις στην Ελλάδα, αυτό είναι ταξική νίκη;

ΕΡΩΤ.2   Όταν κάποιοι  διαδηλωτές καταστρέφουν την περιουσία αθώων ανθρώπων τότε η αντίδραση τους φτάνει άμεσα σε αυτόν που καταγγέλλουν ;

ΥΓ.1   Η Δημοκρατία μας αυτοκαταστρέφεται, διότι κατεχράσθη το δικαίωμα της ελευθερίας και της ισότητας, διότι έμαθε τους πολίτες να θεωρούν την αυθάδεια ως δικαίωμα, την παρανομία ως ελευθερία, την αναίδεια του λόγου ως ισότητα και την αναρχία ως ευδαιμονία.             «ΙΣΟΚΡΑΤΗΣ»

Συνέχεια ανάγνωσης

πρέπει να δεις

Πέθανε ο γνωστός αστρολόγος Πητ Παπαδάκος

Kalamata Times

Ανέβηκε

στις

Πητ Παπαδάκος

Πέθανε ο Πητ Παπαδάκος

Την τελευταία του πνοή σε ηλικία 61 ετών άφησε ο γνωστός αστρολόγος Πητ Παπαδάκος.

Η είδηση έγινε γνωστή έπειτα από αναρτήσεις συγγενικών του προσώπων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

«Θειουλη μου δεν μπορώ να το πιστέψω ακόμα ότι έφυγες θυμάμαι όλα τα ταξίδια που με πήγαινες μικρή δώσε χαιρετίσματα εκεί πάνω σε όλους εκεί ψηλά θα μου λείψεις πολύ..άγγελε μου», έγραψε στο Facebook η ανιψιά του Μαριαλένα Παπαδάκου, ενώ αντίστοιχο μήνυμα ανέβασε κι ο ανιψιός του Τάσος.

Ο Πητ Παπαδακος γεννήθηκε στη Νίκαια του Πειραιά και καταγόταν από το Γύθειο Λακωνίας. Ήταν καθηγητής ψυχολογίας με μάστερ και ντοκτορά καθώς αστρολόγος και συγγραφέας διεθνούς φήμης.

Επιπλέον, ο Πητ Παπαδάκος έγινε γνωστός για την αγάπη του για τον Ολυμπιακό και τις προβλέψεις του αναφορικά με την κατάκτηση τίτλων από τους «ερυθρόλευκους».

 

Συνέχεια ανάγνωσης

Facebook

Πρόσφατα Άρθρα

ΔΗΜΟΦΙΛΗ