Connect with us

Ψυχολογία

Η ύπαρξη ως σχέση

Kalamata Times

Ανέβηκε

στις

Η ύπαρξη ως σχέση 1
Κοινοποιησέ το

του Ηρακλή Φίλιου

Κάθε σχέση σημαίνει την ύπαρξη. Δεν μπορείς να είσαι σε σχέση εάν δεν υπάρχεις. Απαραίτητη, λοιπόν, προϋπόθεση είναι η συνάντηση των προσώπων που δημιουργούν τη σχέση, δυναμώνουν τη σχέση, εξωθούν τη σχέση αυτή.

Ο Θεάνθρωπος δεν διακατεχόταν από κομπλεξικά σύνδρομα που θα επιβεβαίωναν στους ανθρώπους το γεγονός της θεότητας στο πρόσωπο Του. Δεν ήρθε για να αποδείξει κάτι. Ούτε για να εδραιωθεί μέσα από τα θαύματα, τα οποία ως ειδωλική αποτίμηση, συχνά επιζητούμε στην ορθοδοξία, καθιστώντας, βέβαια, το πρόσωπο του Χριστού σε είδωλο. Το θαύμα δεν επιζητείται. Το θαύμα έρχεται μέσα από την πίστη στη σχέση. Αυτή τη σχέση σύναπτε ο Θεάνθρωπος. Συσχετιζόταν με τους ανθρώπους.

Κάθε πρόσωπο είναι ξεχωριστό. Είναι μοναδικό. Μοναδικό και ανεπανάληπτο. Όπως και κάθε σχέση. Δεν μπορεί να υφίσταται σχέση χωρίς ελευθερία. Η ύπαρξη βεβαιώνεται ως ελευθερία. Για να υπάρξει όμως αυτή η ελευθερία, για τον Sartre δεν πρέπει να υπάρχει Θεός. Αλλιώς η ύπαρξη του Θεού καταλύει την ελευθερία. Για τον Νύσσης αυτή η ελευθερία περνάει μέσα από τον Θεό, την ενέργεια του Θεού, τη δημιουργία του ανθρώπου ως κατ’ εικόνα Θεού δημιούργημα. Υπάρχει ελευθερία επειδή ο Χριστός δίνει αυτή την ελευθερία.

Ο παραλυτικός του Ευαγγελίου της Κυριακής (Ιω. 5, 1 – 15) είναι ένας άνθρωπος που δεν έχει κάποιον άλλον. Δεν βρίσκεται σε σχέση. Η σχέση προϋποθέτει το πρόσωπο. Το πρόσωπο εξωθεί τη σχέση. Ε, λοιπόν αυτή τη σχέση έρχεται και τη συνάπτει μαζί του ο Χριστός. Όχι επιβάλλοντάς την, αλλά με τρόπο. Και είναι πάντοτε ο τρόπος των πραγμάτων, αυτός ο τρόπος που καθορίζει τα πράγματα και τα ανάγει άλλα σε ιδεολογήματα και άλλα σε προσωπικούς συσχετισμούς βεβαιωμένων καταστάσεων όλων εκείνων των συμπαρομαρτούντων που φέρνει μία σχέση. Είναι ο τρόπος του Χριστού που δίνει νόημα, ουσία, περιεχόμενο στη σχέση με τον παραλυτικό. Δεν του λέει, κοίταξε να δεις, αν θέλεις να σωθείς πίστεψε με. Αλλιώς, δεν υπάρχει σωτηρία. Αυτή δεν είναι σχέση, όμως. Αυτή είναι υποδούλωση σε μία αυθεντία ανεξερεύνητη, απρόσωπη, άκρως ιδεοληπτική.

Εδώ θέλω να σταθώ σε ένα σημείο. Το γεγονός του θαύματος ως υποταγή στο απροσδόκητο έρχεται να αντικαταστήσει τη σχέση. Περισσότερο, όμως, θεωρώ πως έρχεται να την καταργήσει. Δεν είναι το ζητούμενο το θαύμα. Το ζητούμενο είναι η σχέση για να υπάρξει το θαύμα. Το θαύμα δεν προηγείται της σχέσης. Το θαύμα έρχεται ως τη δική μου βεβαίωση στο πρόσωπο με το οποίο συσχετίζομαι, το πρόσωπο στο οποίο πιστεύω.

Ποιο νόημα έχει, για παράδειγμα, το Άγιο Φως αν δεν εμβαπτιστώ σε μία σχέση προσωπική με τον Χριστό; Σήμερα, περιμένουμε το Άγιο Φως ως υποκατάστατο του Θεανθρωποκεντρικού προσώπου, ως υποκατάστατο του Ίδιου του Θεού. Βλέπουμε το αποτέλεσμα, δεν βλέπουμε όμως την πηγή του αποτελέσματος. Λέτε και το Άγιο Φως βγαίνει από μόνο του. Φανταστείτε να μην έβγαινε το Άγιο Φως μία χρονιά. Θα κλονιζόταν η πίστη των ανθρώπων. Θα τσακίζονταν όλα. Η πίστη θα κατέρρεε. Δεν θα είχαμε τι να πούμε στους αθεϊστές, στους νοησιαρχικούς. Είναι όμως έτσι; Η πίστη μας εξαρτάται από το Άγιο Φως; Πίσω από το Άγιο Φως υπάρχει ο Θεός που παραχωρεί και το δίνει. Αυτό θυμίζει τον Μάξιμο Ομολογητή που κάνει λόγο για την αρετή και σημειώνει πως οι περισσότεροι αρκούνται στην αρετή ως το κορύφωμα της ηθικής τελείωσης και πραγμάτωσης, χωρίς να αναζητήσουν Εκείνον που δίνει την αρετή, Εκείνον από τον Οποίο προέρχεται η αρετή. Ενδεχομένως, λοιπόν, να είχε αμφισβητηθεί η ύπαρξη του Θεού, σε περίπτωση που δεν έβγαινε το Άγιο Φως. Εκείνο που μετράει δεν είναι το θαύμα ως πρωταρχική αιτία των πραγμάτων αλλά το πρόσωπο του Χριστού, ο Θεός ο Ίδιος ο οποίος ενεργεί και βγαίνει το Άγιο Φως. Το θαύμα ακολουθεί ως επιβεβαίωση της πίστης στη σχέση των προσώπων. Όταν ο καθηγητής Χ. Γιανναράς, πριν από μέρες, αναφέρθηκε, σε ραδιοφωνική συνέντευξη, στο Άγιο Φως ως ‘’είδωλο’’, σημείωνε: ‘’Το θαύμα όταν το δεις και είναι θαύμα, απ’ το τίποτα ξαφνικά ανάβει μία λαμπάδα, τότε είσαι υποχρεωμένος. Τί θα πει πιστεύω, δεν πιστεύω; Εκεί θα σκύψεις το κεφάλι και θα πεις ‘’ναι, είμαι δούλος σου’’. Αλλά αυτό για την Εκκλησία είναι αδιανόητο. Στην Εκκλησία δεν υπάρχουν είδωλα’’.

Επανέρχομαι. Ο Χριστός υπάρχει ως πρόσωπο στη μοναξιά του παραλυτικού. Πλέον δεν είναι μόνος του αυτός ο πονεμένος άνθρωπος, αλλά σε σχέση. Και τη σχέση αυτή έρχεται να της δώσει αφορμή, λόγο, αιτία, ο Χριστός. Με μία σημαντική διευκρίνιση. Με ελευθερία. Δεν αναγκάζει τον παραλυτικό να υπάρξει σε μία σχέση μαζί Του. Δεν τον αναγκάζει να υποταγεί σ’ Εκείνον, να πιστέψει. Του δίνεται. Ελεύθερα. Γι’ αυτό και τον ρωτάει ‘’θέλεις να γίνεις υγιής;’’ (Ιω. 5, 7). Κατά κάποιο τρόπο θα λέγαμε πως ο άνθρωπος είναι η ελευθερία του. Αν πάρεις την ελευθερία από τον άνθρωπο δεν υπάρχει Θεός. Ο Γρηγόριος Νύσσης θα πει πως αν χαθεί η ελευθερία του ανθρώπου, τότε ο άνθρωπος δεν είναι εικόνα Θεού. Ο Χριστός δεν του δίνει ένα θαύμα για να πιστέψει. Αν του το ‘δινε, τότε θα αναιρούσε το γεγονός της ελευθερίας του. Θα τον είχε υποτάξει σ’ ένα είδωλο. Ο Χριστός δεν προσφέρει είδωλα. Προσφέρει την ύπαρξη Του σε συνάντηση, σε σχέση, σε ύπαρξη.

Τίποτε δεν είναι απρόσωπο μέσα στη ζωή της Εκκλησίας. Από τη στιγμή που υπάρχουν πρόσωπα και κοινωνούν αυτά τα πρόσωπα την ύπαρξη του άλλου στις ζωές τους, στην καθημερινότητα τους, κάθε ιδεολογία, κάθε είδωλο, καθίστανται ξένες έννοιες για τη ζωή του εκκλησιαστικού σώματος. Αυτό το σώμα όταν αναζητά το θαύμα, δεν πιστεύει στην ελευθερία του που έχει τη δυναμική να του βεβαιώσει την παρουσία του Θεού στη ζωή του. Ο Θεός ως σαρκωμένος Λόγος υπάρχει σε σχέση. Έχει και την ύπαρξη Του, έχει και τη σχέση Του. Δεν εγκλωβίζεται στον Εαυτό Του, στη βεβαιότητα της Τριαδικής του αυθυπαρξίας και αυτοτέλειας. Προσφέρεται ως πρόσωπο. Κοινωνεί και απολαμβάνει τη σχέση με τα πρόσωπα. Το ζήτημα είναι εάν ο άνθρωπος θέλει να ανταποκριθεί στη συνάντηση αυτή.  Να βρεθεί σε σχέση. Να ζήσει τη μοναδικότητά της. Εάν δεν θέλει, πολύ φοβάμαι πως η συνήθεια να ζει στα είδωλά του, στη θρησκειοποίηση της εκκλησιαστικής ζωής, στην  επιζήτηση του θαύματος αντί του θείου προσώπου, θα καθίσταται το ανεκπλήρωτο μεταφυσικό του βάσανο για ψηλάφηση του αιωνίου που θα παραμένει ανερμήνευτο.

 

Πρεσβύτερος Ηρακλής Φίλιος (Βαλκανιολόγος, Θεολόγος)

Κληρικός Ι.Μ. Σταγών & Μετεώρων


Κοινοποιησέ το

Ψυχολογία

Γιατί σε ολόκληρο τον πλανήτη οι άνθρωποι άρχισαν να αγκαλιάζουν αγελάδες;

Kalamata Times

Ανέβηκε

στις

Γιατί σε ολόκληρο τον πλανήτη οι άνθρωποι άρχισαν να αγκαλιάζουν αγελάδες; 12
Κοινοποιησέ το

Μπορεί σε κάποιους να ακούγεται αστείο ή ακόμα και παράξενο, αλλά το αγκάλιασμα της αγελάδας είναι μια τάση ευεξίας που συνεχώς αποκτά όλο και περισσότερους πιστούς. Μπορεί να μην σας γεμίζει αρχικά το μάτι, αλλά η αγκαλιά σε μια αγελάδα έχει τεράστια οφέλη για την ψυχική υγεία, με την πρακτική να διαδίδεται σε ολόκληρο τον κόσμο.

Οι τάσεις ευεξίας άλλωστε διαδέχονται η μια την άλλη τα τελευταία χρόνια, καθώς οι άνθρωποι έχουν όλο και μεγαλύτερη ανάγκη για ψυχική χαλάρωση. Τα «μπάνια με ήχο» ή η γιόγκα με κατσίκες είναι μόνο μερικά από αυτά. Το αγκάλιασμα της αγελάδας από την άλλη δεν προέρχεται ως συνήθως από τις ΗΠΑ, αλλά από την Ολλανδία. Στα ολλανδικά ονομάζεται «koe knuffelen» το οποίο σημαίνει ακριβώς αυτό. Αγκαλιάζω μια αγελάδα. Η ηρεμιστική και καταπραϋντική δύναμη αυτής της πρακτικής έχει τις ρίζες της στις θεραπευτικές ιδιότητες που έχει μια αγκαλιά του ανθρώπου σε ένα ζώο.

Όπως αναφέρει η Yasmin El-Beih με άρθρο της στο BBC, όσοι θέλουν αν αγκαλιάσουν τις αγελάδες κάνουν αρχικά μια μικρή περιήγηση στο εκάστοτε αγρόκτημα και ξεκουράζονται κοντά τους για 2-3 ώρες. Το αγκάλιασμα της αγελάδας σε ηρεμεί λόγω της υψηλότερης θερμοκρασίας του σώματός της, του μεγάλου μεγέθους της αλλά και των βραδύτερων και πιο ήρεμων καρδιακών παλμών της. Μαζί με την αγκαλιά, μπορεί να υπάρξει κι ένα χάιδεμα στην πλάτη του ζώου, ή ένα γλείψιμο στο πρόσωπο από μεριάς του, με όλα να συμβάλουν σε μια ήρεμη εμπειρία.

Η αγκαλιά αυτή πολλοί πιστεύουν πως μειώνει το άγχος, ενισχύοντας την οξυτοκίνη στον άνθρωπο, την ορμόνη δηλαδή που απελευθερώνεται από την κοινωνική σύνδεση. Πολλοί είναι εκείνοι που δίνουν αγκαλιές στα κατοικίδια τους ή σε ζώα συναισθηματικής υποστήριξης. Αυτό φαίνεται πως αμβλύνεται όταν τα θηλαστικά που αγκαλιάζεις είναι μεγαλύτερα σε μέγεθος.

https://www.independent.co.uk/arts-entertainment/cow-cuddling-america-netherlands-therapy-a9007096.html

@independent.co.uk

Πως ξεκίνησε λοιπόν αυτή η τάση; Η συγκεκριμένη πρακτική εμφανίστηκε στις αγροτικές περιοχές της Ολλανδίας πριν από τουλάχιστον μια δεκαετία και σήμερα αποτελεί ένα ευρύτερο ολλανδικό κίνημα, που θέλει να φέρει του ανθρώπους πιο κοντά στη φυσική ζωή και την ζωή στην ύπαιθρο. Πλέον, αγροκτήματα στην Ολλανδία, την Ελβετία και τις ΗΠΑ, προσφέρουν συνεδρίες αγκαλιάσματος αγελάδων, ενώ προωθούν και άλλες αγχολυτικές δραστηριότητες που αυξάνουν τα θετικά συναισθήματα.

Μια μελέτη του 2007, έδειξε πως η εμπειρία της αγκαλιάς ίσως είναι ευχάριστη και για τα ίδια τα ζώα. Δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό στο περιοδικό Applied Animal Behavior Science και αναφέρει πως οι αγελάδες δείχνουν σημάδια βαθιάς χαλάρωσης όταν τεντώνονται και τραβάνε τα αυτιά τους προς τα πίσω, όσο τους κάνουν απαλό μασάζ στο λαιμό ή σε συγκεκριμένα σημεία της πλάτης τους.

ΠΗΓΗ Pink.gr


Κοινοποιησέ το
Συνέχεια ανάγνωσης

Ψυχολογία

ΣΟΚ: Αυτοκτόνησε ο ιδιοκτήτης του γηροκομείου με τα 3 κρούσματα στον Άγιο Στέφανο

Kalamata Times

Ανέβηκε

στις

ΣΟΚ: Αυτοκτόνησε ο ιδιοκτήτης του γηροκομείου με τα 3 κρούσματα στον Άγιο Στέφανο 13
Κοινοποιησέ το

Κυριολεκτικά σοκ προκαλεί η είδηση ότι αυτοκτόνησε σήμερα το πρωί ο ιδιοκτήτης του γηροκομείου στον Άγιο Στέφανο, όπου εντοπίστηκαν κρούσματα κορονοϊού.

Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, ο 41χρονος ιδιοκτήτης του οίκου ευγηρείας έδωσε τέλος στη ζωή του σήμερα το πρωί, χρησιμοποιώντας καραμπίνα, ενώ ακόμα δεν έχει διευκρινιστεί αν το απονενοημένο διάβημα έγινε στο σπίτι του ή στο γηροκομείο.

Δείτε τον ιδιοκτήτη από εμφάνισή του στην τηλεόραση.

ΣΟΚ: Αυτοκτόνησε ο ιδιοκτήτης του γηροκομείου με τα 3 κρούσματα στον Άγιο Στέφανο 14

Θυμίζουμε ότι το προηγούμενο Σάββατο εντοπίστηκαν στο γηροκομείο τρία θετικά κρούσματα.

Πηγή: lawandorder.gr


Κοινοποιησέ το
Συνέχεια ανάγνωσης

Ψυχολογία

Έδωσαν από 7.500 ευρώ σε 50 άστεγους και έμειναν έκπληκτοι όταν είδαν που ξόδεψαν τα χρήματα

Kalamata Times

Ανέβηκε

στις

Έδωσαν από 7.500 ευρώ σε 50 άστεγους και έμειναν έκπληκτοι όταν είδαν που ξόδεψαν τα χρήματα 15
Κοινοποιησέ το

Σ’ ένα κοινωνικό πείραμα προχώρησαν ερευνητές από τον Καναδά, μοιράζοντας 7.500 δολάρια σε άστεγους, προκειμένου να δουν πως θα τα ξοδέψουν.

Κοινωνικό πείραμα: Μοιράστηκαν σε άστεγους του Βανκούβερ

Συγκεκριμένα, ένα πιλοτικό πρόγραμμα Καθολικού Βασικού Εισοδήματος ξεκίνησε ο Καναδάς μέσω του Οργανισμού για την Κοινωνική Αλλαγή και μοίρασε 7.500 δολάρια σε αστέγους της πόλης του Βανκούβερ.

Κοινωνικό πείραμα: Στόχος η κοινωνική αλλαγή που μπορεί να επιφέρει η σημασία του καθολικού βασικού εισοδήματος

Στόχος του προγράμματος είναι να καταγραφεί η σημασία του καθολικού βασικού εισοδήματος και συγκεκριμένα η κοινωνική αλλαγή που μπορεί να επιφέρει.

Κοινωνικό πείραμα: Σε ηλικίες 19-64, χωρίς ψυχικές ασθένειες ή εθισμούς

Σύμφωνα με το Business Insider, το «πείραμα» προβλέπει την παροχή 7.500 δολαρίων εφάπαξ, χωρίς καμία υποχρέωση, ενώ θα καταγραφεί η πορεία τους και το πως θα ξοδέψουν τα χρήματα. Το ποσό αυτό έλαβαν 50 άστεγοι της πόλης που βρέθηκαν πρόσφατα χωρίς στέγη με ηλικίες, μεταξύ 19 και 64 ετών και οι οποίοι δεν βασανίζονται από «σημαντικές» ψυχικές ασθένειες ή εθισμούς.

Όπως αναφέρεται, οι ερευνητές βρέθηκαν αντιμέτωποι με μια «ευχάριστη έκπληξη», αφού σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, όσοι έλαβαν τα χρήματα:

τα ξόδεψαν κυρίως σε φαγητό, ενοίκιο, μεταφορικά και ανάπτυξη επαγγελματικών δεξιοτήτων, ενώ μετακόμισαν σε πιο «σταθερή» κατοικία εντός του πρώτου χρόνου τα έξοδα σε «προϊόντα – πειρασμούς» όπως τα ναρκωτικά, τα τσιγάρα και το αλκοόλ κατέγραψαν συστηματική μείωση κατά 39%, κατά μέσο όρο οι αποδέκτες κατάφεραν να κρατήσουν περί τα 1.000 δολάρια σε αποταμιεύσεις, κατά μέσο όρο

Κοινωνικό πείραμα: Το δημόσιο σύστημα φιλοξενίας αστέγων εξοικονόμησε 405.000 δολάρια

Μάλιστα, το «πείραμα» είχε «διπλό» κέρδος, καθώς το δημόσιο σύστημα φιλοξενίας αστέγων εξοικονόμησε περί τα 8.100 δολάρια, κατ’ άτομο, ετησίως, με συνολικό κέρδος αποταμίευσης 405.000 δολάρια.

Κοινωνικό πείραμα: Στόχος η επέκταση του προγράμματος σε ολόκληρο τον Καναδά

Στόχος του Οργανισμού για την Κοινωνική Αλλαγή είναι να επεκτείνει το πρόγραμμα αυτό σε ολόκληρο τον Καναδά, κάτι για το οποίο θα χρειαστεί να συγκεντρωθούν περί τα 10 εκατ. δολάρια, μέσω δωρεών.

Να θυμίσουμε πως ένα ανάλογο «πείραμα» πραγματοποιεί αυτό το διάστημα η Γερμανία, μόνο που αντί για ένα εφάπαξ ποσό, έχουν επιλεγεί 120 άτομα που θα λαμβάνουν 1.200 ευρώ κάθε μήνα, επί τρία χρόνια.

Πηγή


Κοινοποιησέ το
Συνέχεια ανάγνωσης

Facebook

Πρόσφατα Άρθρα

ΔΗΜΟΦΙΛΗ