Connect with us

πρέπει να δεις

Ένας ασκητής στον κόσμο.

Kalamata Times

Ανέβηκε

στις

Ένας ασκητής στον κόσμο. 1

Θα τρομάξουν όσοι μανιχαϊστές αντιληφθούν το ισχυρό δέσιμο της άσκησης και του κόσμου, της μοναξιάς και της κοινωνίας. Θα εκπλαγούν, από την άλλη, όσοι διαπιστώσουν πως το πνεύμα της ορθόδοξης Ανατολής, δεν εξορκίζει, δεν εξορίζει, δεν δαιμονοποιεί. Ίσως, σε άλλες εποχές όλα αυτά να έμοιαζαν αλλόκοτα, ακατανόητα. Πλέον, είναι εμφανές πως η ορθόδοξη σκέψη και πνευματικότητα είναι οι κατεξοχήν ρηξικέλευθες και ανατρεπτικές.

Τί δουλειά έχει ένας ασκητής μέσα στον κόσμο; Η άσκηση είναι για τις ερημιές, τη φύση, τα μοναστήρια. Μιλάς για άσκηση και ο νους σου πηγαίνει στην απομόνωση. Αποτάσσεσαι κάθε τι κοσμικό, γήινο και δραπετεύεις απ’ όσα σου θυμίζουν κίνηση, άκουσμα, φθορά. Επομένως, δεν υφίσταται ασκητής στον κόσμο. Είναι άλλη η φιλοσοφία της άσκησης. Ο ασκητής αν βρεθεί στον κόσμο χάνεται. Είναι και το άλλο. Ένας που έχει μεγαλώσει στην ερημιά, στην έρημο και εκεί προσεύχεται, νηστεύει, αγωνίζεται κατά των ψυχοφθόρων παθών, ποιες εικόνες να έχει από τον κόσμο; Και πώς απευθύνεται στους μοναχούς ή στους κοσμικούς, χρησιμοποιώντας εικόνες από τον κόσμο;

Τα παραπάνω τα κατάφερε ο όσιος Ιωάννης της Κλίμακος, τον οποίο φέρνουμε στη μνήμη μας αυτή την Κυριακή. Ο όσιος Ιωάννης μεγάλωσε μέσα στην κοινωνία, μορφώθηκε, αλλά ο κοινοβιακός μοναχισμός και κατόπιν η έρημος, κέρδισαν την καρδιά του. Έτσι, από νωρίς η ύπαρξη του στράφηκε προς τον Θεό. Το πιο γνωστό του έργο είναι η «Κλίμακα», το οποίο περιλαμβάνει τριάντα λόγους περί αρετής.

Σ΄ ένα σημείο του έργου, στον Λόγο Λ’, ο Ιωάννης γράφει για την αγάπη, την ελπίδα, την πίστη. Και καθώς διαβάζει κάποιος τους λόγους αυτούς, εκπλήσσεται. Συναντά λέξεις, φράσεις, εικόνες και του δημιουργούνται τα ανάλογα συναισθήματα, που δεν πιστεύει ότι απορρέουν από την Κλίμακα του Ιωάννη. Ποια είναι η απορία του αναγνώστη; Τί δουλειά έχει με τον κόσμο ένας ασκητής; Η αφορμή λαμβάνεται από τις παραγράφους ε’ και στ’.

Γράφει ο Ιωάννης: «Μακάριος και τρισευδαίμων είναι εκείνος, ο οποίος έχει τόσο πόθο προς τον Θεό, όσο έχει ένας μανικός εραστής προς την ερωμένη του, ο οποίος χάνει την νύχτα και την ημέρα τον νου γι’ αυτή, και λησμονεί όλες τις υποθέσεις του, και βρίσκεται βυθισμένος στην αγάπη της». Και αλλού, σημειώνει τα εξής: «Ο πραγματικός εραστής φέρνει πάντοτε στον νου του το πρόσωπο του αγαπημένου του και το εναγκαλίζεται μυστικά με ηδονή. Αυτός ποτέ, ούτε και στον ύπνο του δεν μπορεί να ησυχάσει, αλλά και εκεί βλέπει το ποθητό πρόσωπο και συνομιλεί μαζί του».
Σκανδαλίζει, με τα λόγια του, ο όσιος Ιωάννης. Δεν σκανδαλίζει επειδή χρησιμοποιεί εικόνες από την κοσμική ζωή και τις κοινωνικές σχέσεις, αλλά επειδή οι λέξεις που χρησιμοποιεί έχουν ταυτιστεί με την αμαρτία. Και δεν είναι μόνο Ιωάννης της Κλίμακος που κινείται σ’ αυτή την κατεύθυνση. Σκανδαλίζουν ο όσιος Μάξιμος Ομολογητής, ο άγιος Διονύσιος Αρεοπαγίτης, ο όσιος Συμεών Ν. Θεολόγος. Όλοι αυτοί έχουν μιλήσει για τον έρωτα, την ηδονή. Μάλιστα τα παραπάνω λόγια του Ιωάννη της Κλίμακος μας φέρνουν στον νου τον περιπατητή των Ερώτων θείων ύμνων του Συμεών Ν. Θεολόγου, ο οποίος περιπατητής βαδίζει και φλέγεται η ύπαρξη του αφού δεν βρίσκει τον εραστή της ψυχής του.
Ο όσιος Ιωάννης της Κλίμακος κάνει χρήση εικόνων από την κοινωνία, από τις σχέσεις των ανθρώπων, χρησιμοποιώντας αυτές τις εικόνες με σκοπό να περιγράψει τη σχέση ανθρώπου – Θεού. Φοβερή καινοτομία το παραπάνω για τη σύγχρονη ευσεβιστική και ηθικιστική γλώσσα που γνωρίζει να εργάζεται επιμελώς τους καλύτερους τρόπους υποκρισίας, κρύβοντας την ασχήμια της πίσω από το κάλυμμα της ηθικής πρόταξης. Αλλά και το Άσμα Ασμάτων, ένα βιβλίο της Παλαιάς Διαθήκης, το οποίο η Εκκλησία φρόντισε να θάψει στη λησμονιά του χρόνου και του κόσμου, προκειμένου να παραλληλίσει τη σχέση ανθρώπου – Θεού, προβαίνει σε ευρεία χρήση εικόνων από την ερωτική ζωή ανδρός και γυναικός και τολμά όσα δεν τόλμησε η ευσεβοφανής καθεστηκυία πουριτανική διγλωσσία, η οποία αρέσκεται να εξορίζει Θεό και ανθρώπους και να αντικαθιστά το πρόσωπο του Χριστού με την αρετή.
Ο Ιωάννης της Κλίμακος, προφανώς και δεν φοβήθηκε το όνομα του έρωτα, όπως δεν το φοβήθηκε ο Μάξιμος Ομολογητής και άλλοι Πατέρες. Προκειμένου να περιγράψουν τη σχέση μεταξύ ανθρώπου και Θεού, οι Πατέρες δεν δίστασαν να φέρουν βγουν στην κοινωνία, όχι, όμως, να γίνουν κοινωνία. Δεν εκκοσμικεύεται η Εκκλησία, αλλά και δεν φοβάται τη συνάντηση, όταν αυτή διακονεί το μυστήριο της σωτηρίας του ανθρώπου. Οι Πατέρες υπήρξαν σαφείς, ανατρεπτικοί, άγιοι. Θα ακολουθήσουμε τη σκέψη τους ή θα εξορκίζουμε κάθε τι που πλάστηκε από χώμα;

Κληρικός Ι.Μ. Σταγών & Μετεώρων
π. Ηρακλής Αθ. Φίλιος (Βαλκανιολόγος, Θεολόγος)

πρέπει να δεις

Προκλητικότητα από το Υπουγείο Τουρισμού Τουρκίας: Ως τζαμί παρουσιάζει την Αγία Σοφία με αφίσα

Kalamata Times

Ανέβηκε

στις

Προκλητικότητα από το Υπουγείο Τουρισμού Τουρκίας: Ως τζαμί παρουσιάζει την Αγία Σοφία με αφίσα 12

Υπουγείο Τουρισμού Τουρκίας για την Αγία Σοφία

Πριν στεγνώσει το μελάνι του διατάγματος Ερντογάν, το υπουργείο Τουρισμού της Τουρκίας παρουσιάζει επίσημα την Αγία Σοφία ως τζαμί.

Με πολύ γρήγορους ρυθμούς προχωρά η Τουρκία στη μετατροπή της Αγίας Σοφίας σε τέμενος, μετά το «πράσινο φως» του Συμβουλίου της Επικρατείας και το διάταγμα που υπέγραψε ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν.

Προκλητικότητα από το Υπουγείο Τουρισμού Τουρκίας: Ως τζαμί παρουσιάζει την Αγία Σοφία με αφίσα - Εικόνα 1

Το τουρκικό υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού έκανε ανάρτηση στο Twitter, με αφίσα που δείχνει την Αγία Σοφία ως τζαμί, όπως και την παρουσιάζει επίσημα.

Έξω από την Αγία Σοφία έχουν συγκεντρωθεί Τούρκοι που πανηγυρίζουν για τη μετατροπή της εμβληματικής εκκλησίας σε τέμενος, ενώ το σημείο είναι αποκλεισμένο από αστυνομικούς.

Δείτε τη δημοσίευση με την αφίσα:

 

Πηγή

Συνέχεια ανάγνωσης

πρέπει να δεις

Πανελλαδικές: Παταγώδης αποτυχία σε τέσσερα μαθήματα

Kalamata Times

Ανέβηκε

στις

Πανελλαδικές: Παταγώδης αποτυχία σε τέσσερα μαθήματα 13

Πανελλαδικές 2020

Χαμηλές επιδόσεις πέτυχαν φέτος οι 94.918 υποψήφιοι που πήραν μέρος στις πανελλαδικές εξετάσεις, ενώ στα Μαθηματικά κυριολεκτικά πάτωσαν, αφού το 58,84% έγραψε βαθμούς κάτω της βάσης.

Θλιβερή είναι η εικόνα και στην Ιστορία, αφού οι μισοί υποψήφιοι δεν κατάφεραν να πιάσουν τη βάση (50,8%). Εξαιρετικά χαμηλές είναι οι επιδόσεις τόσο στη Χημεία (48,28% κάτω της βάσης) αλλά και στην Πληροφορική, όπου το 44,75% επίσης έγραψε κάτω από τη βάση.

Εντυπωσιακό είναι επίσης φέτος και το εξαιρετικά υψηλό ποσοστό αναβαθμολογήσεων στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας, καθώς έφτασε στο 17,17% , γεγονός που φανερώνει την αποτυχία της συνεξέτασης για πρώτη φορά των μαθημάτων αυτών (Νεοελληνική Γλώσσα με Λογοτεχνία).

Σχετικά καλύτερες εμφανίζονται οι επιδόσεις των υποψηφίων μόνο σε Κοινωνιολογία, Βιολογία, Οικονομία και νεοελληνική Γλώσσα.

ΠΗΓΗ

Συνέχεια ανάγνωσης

πρέπει να δεις

9χρονος από Πάτρα «Μην το πείτε στη μαμά μου…Τρώμε μία εβδομάδα ρύζι»

Kalamata Times

Ανέβηκε

στις

9χρονος από Πάτρα «Μην το πείτε στη μαμά μου…Τρώμε μία εβδομάδα ρύζι» 14

Τρώμε μία εβδομάδα ρύζι

Αυτό έγραψε ένα παιδί από την Πάτρα, όταν πήγε μαζί με τους γονείς του στο «Φωτεινό αστέρι» για να παραλάβουν ρούχα

Ο 9χρονος, κάθισε κάποια στιγμή να ζωγραφίσει αλλά αντί για ζωγραφιά, άφησε αυτό το σημείωμα που κάνει καρδιές να ραγίσουν…

«Η κατάσταση είναι τραγική. Και μέσα από ένα μικρό παιδί μαθαίνεις την αλήθεια. Το συγκεκριμένο αγοράκι κατά την παραμονή του στο «Φωτεινό αστέρι» κάθισε να ζωγραφίσει για λίγο στα τραπεζάκια που έχουμε στον χώρο μας.

Έγραψε αυτό το σημείωμα και μας το έδωσε» αναφέρει η υπεύθυνη της οργάνωσης κυρία Νικολακοπούλου, η οποία τονίζει ότι υπάρχει μεγάλη ανάγκη για τρόφιμα.

«Αυτό που ζούμε και βλέπουμε αυτή την περίοδο, δεν το έχουμε ζήσει ξανά. Έρχονται άνθρωποι με ντροπή και ζητάνε, αν έχουμε να τους δώσουμε γάλα και μακαρόνια» αναφέρει χαρακτηριστικά η κυρία Νικολακοπούλου.

 

Συνέχεια ανάγνωσης

Facebook

Πρόσφατα Άρθρα

ΔΗΜΟΦΙΛΗ