Connect with us

πρέπει να δεις

Ακροβατώντας στο Πέταγμα της

Kalamata Times

Ανέβηκε

στις

Ακροβατώντας στο Πέταγμα της 1

Γράφει ο Κληρικός Ιεράς Μητροπόλεως Σταγών & Μετεώρων
π. Ηρακλής Αθ. Φίλιος (Βαλκανιολόγος, Θεολόγος)

Θεωρώ τη Σύνοδο των Ιεροσολύμων (49 μ.Χ.), όχι, απλά, ένα ακόμη μεγάλο ιστορικό γεγονός, αλλά εκείνο το σημείο απ’ όπου η Εκκλησία άνοιξε την ομορφιά της, την αλήθεια της στον κόσμο, με τον πιο ανένταχτο και επαναστατικό τρόπο. Συνέβη κάτι το απίστευτα ρηξικέλευθο, κάτι που δεν είχε προηγούμενο εκείνη την εποχή, αφού, σύμφωνα με την αποστολική Σύνοδο, δεν χρειαζόταν η περιτομή για να γίνει ένας εθνικός ή Ιουδαίος δεκτός στους κόλπους της αποστολικής Εκκλησίας, αλλά η αποχή από τα είδωλα και την πορνεία. Η πίστη στον Θεό αρκεί.

Ακροβατώντας στο Πέταγμα της 2Οι απόστολοι έρχονται και κάνουν ένα ξεκαθάρισμα λογαριασμών με το παρελθόν, το οποίο είχε κολλήσει πάνω στο γράμμα του νόμου, στις τυπικές διατάξεις, όχι, όμως, στο πνεύμα του νόμου. Κι επειδή ο νόμος υπάρχει για να εξυπηρετεί τον άνθρωπο και όχι ο άνθρωπος τον νόμο, ισχύ, έχει, πλέον, ο νόμος της πίστης , αφού ο Θεός «θα δικαιώσει τον περιτμημένο διά της πίστεως και τον απερίτμητο διά της πίστεως» (Ρωμ. 3, 30). Ο λόγος του Παύλου είναι σαφής. Δεν θέλει ιδιαίτερο ξεσκόνισμα ώστε να γίνει αντιληπτό το πνεύμα του Παύλου, που είναι και το πνεύμα της Εκκλησίας. Η πίστη είναι εκείνη που σηκώνει το βάρος της υπεύθυνης σωτηρίας και, παράλληλα, ως βίωμα, ως μετοχή στον τρόπο της αλήθειας και στην συναντίληψη του τρόπου της μετοχής, λειτουργεί στην ανθρώπινη υπόσταση ως γεγονός κοινωνίας με τον Λόγο του Θεού.

Οι απόστολοι, για τα δεδομένα εκείνης της εποχής, μιας εποχής που σκιαγραφούσε σε θρησκευτικό πεδίο τον ευσεβισμό και ηθικισμό που γεννούσε η πίστη στον νόμο και η προσήλωση στη διάταξη του, ενήργησαν με τέτοιο πρωτοποριακό τρόπο. Κι ο τρόπος με τον οποίο ενήργησαν στην εποχή τους, δεν μπορεί να μην είναι ο τρόπος της εποχής μας. Κι, όμως, εμείς οι εκκλησιαστικοί δεν μάθαμε τίποτε άλλο παρά να περιεργαζόμαστε ολοένα και πιο ύπουλες μορφές υποκρισίας απέναντι στους άλλους.

Η σκέψη μου επανέρχεται στην αποστολική Σύνοδο. Και ομολογώ πως δεν έχουμε διδαχτεί τίποτε και σε πολλά μένουμε πίσω. Θέλω να πω πως το αποστολικό πνεύμα, ένα πνεύμα απροϋπόθετο και ελεύθερο, με μόνη προϋπόθεση την αγάπη και την πίστη προς το πρόσωπο του Χριστού, στις μέρες μας έχει εξοβελιστεί. Όπως και το πατερικό πνεύμα, το οποίο ορισμένες φωνές κατανοούν ως απόλαυση μιας μουσειακής προβολής. Η Εκκλησία, με την αποστολική Σύνοδο, ανοίχτηκε στον κόσμο. Δεν φοβήθηκε μήπως χάσει την αλήθεια των θείων γεγονότων, μήπως το σχέδιο της θείας Οικονομίας εκτροχιαστεί, μήπως ο κόσμος, η ιστορία, ως μεγέθη της θείας δημιουργίας, οδηγήσουν στον απεμπολισμό της σωτηριώδους αποκάλυψης. Δεν είχαν τέτοιες φοβίες οι απόστολοι. Σήμερα, τέτοιες φοβίες υπάρχουν.

Η Εκκλησία δεν έμεινε στον δικό της κόσμο, δεν κράτησε την αλήθεια του ευαγγελίου για τους δικούς της ανθρώπους. Αν ήταν έτσι, δεν θα απείχε από ένα, ακόμη, θρησκευτικό σύστημα. Ξεκίνησε από τις αγορές και τις πλατείες. Συναντήθηκε με τον υπόλοιπο κόσμο, γνωρίζοντας, την ίδια στιγμή, ότι δεν της πάει, δεν της ταιριάζει το φτιάξιμο του, οι συνήθειες του, ακόμη, και οι αναζητήσεις του. «Τί γυρεύει η αλεπού στο παζάρι;», θα διερωτηθεί ο καθηγητής Θεολογίας Χρυσόστομος Σταμούλης, στο ομώνυμο βιβλίο του, αναζητώντας τον ρόλο και την παρουσία της Εκκλησίας στην ιστορία και ξεδιπλώνοντας μαζί μας, πριν από δύο χρόνια στα Τρίκαλα, το άπλωμα της Εκκλησίας και το ρίσκο της, μέσα από την παρουσίαση του βιβλίο του.
Η λέξη ρίσκο με γοητεύει. Δεν μπορώ παρά να ερωτοτροπήσω με τη λέξη αυτή. «Αυτοί που θέλουν να καταλάβουν θα καταλάβουν, τους άλλους θα τους ξεπεράσει η εποχή», θα πει ο Χρυσόστομος Σταμούλης. Ναι, αυτό το ρίσκο που πήραν οι απόστολοι, να βγουν από τα αδιέξοδα και τις ανέλπιστες κραυγές που δημιουργούσε στο πέρασμα του ο μωσαϊκός νόμος και η απόλυτη προσήλωση στο γράμμα του, όχι στο πνεύμα του, αυτό το ρίσκο απουσιάζει, πολλές φορές, από την εποχή μας, από την Εκκλησία. Γι’ αυτό και όσοι στέκονται, ακόμη, καχύποπτα και επιφυλακτικά απέναντι σε κάθε ξεδίπλωμα του εκκλησιαστικού γεγονότος, μας πετάνε πέτρες. Και σωστά πράττουν, διότι εκείνο που μας ενδιέφερε περισσότερο είναι να ταριχεύσουμε το ιδανικό και λαμπρό εκκλησιαστικό παρελθόν και την παράδοση, προτάσσοντας τα, πάντοτε, απολογητικά, και σε ένδειξη αδυναμίας της συνάντησης με την ετερότητα των πραγμάτων που παράγει πολιτισμό. Έτσι, όμως, δεν καταφέρναμε να τα φέρουμε όλα αυτά σε συνάντηση με τις σύγχρονες απαιτήσεις της εποχής μας. Γι’ αυτό και δεν συναντά κανείς, εύκολα, σήμερα, υποψιασμένους κληρικούς και θεολόγους, παρά ερασιτέχνες του Θεού.

Ο άγιος Γρηγόριος Θεολόγος θα κάνει λόγο για σχοινοβασία και θα πει «τό θεολογεῖν ἀεὶ σχοινοβατεῖν». Κάθε προσπάθεια που αποβλέπει στη συνάντηση με τον άλλον, τον ξένο, τον διαφορετικό, που είναι εικόνα Θεού, δεν είναι εύκολο παιχνίδι. Ο εκκλησιαστικός λόγος δεν υιοθετείται εύκολα και δεν βρίσκεται στα ενδιαφέροντα των πολλών. Και κοιτάξετε να δείτε την αμφισημία των πραγμάτων. Από τη μία, η Εκκλησία που δεν προέρχεται από τον κόσμο αυτό, και από την άλλη η Εκκλησία που απευθύνεται στον κόσμο αυτό. Χρειάζεται να σχοινοβατήσουμε για να βγούμε από τις όποιες βεβαιότητες μας έχει δημιουργήσει η κατοχή της αλήθειας, ως ιδεολογική αναφορά, παρά ως βιωματική εμπειρία.

Δεν είναι τα πράγματα όπως ήταν κάποτε, οι συνθήκες, οι δομές, οι απαιτήσεις δεν συμβαδίζουν με πνεύμα και τη φιλοσοφία της Εκκλησίας. Και τί θα γίνει; Θα επιτρέψουμε το ξεζούμισμα της πνευματικότητας όλων εκείνων των λειτουργικών εκφάνσεων που υποστατικά βεβαιώνουν τις συνισταμένες των εμπειρικών βιωμάτων του μυσταγωγικού γεγονότος ή θα το λειτουργήσουμε στην εποχή μας, χωρίς να χάσει τη μοναδικότητα του;

Έχω την αίσθηση πως ο λόγος του Μητροπολίτου Μεσσηνίας κ.κ. Χρυσοστόμου, στέκεται κι εδώ καταλυτικός: «Υπερβαίνουσα η Εκκλησία την ξύλινη γλώσσα των επαναληπτικών οδηγιών προς τους νέους ή τους γέροντες και του καθωσπρεπισμού, πρέπει να ανοίξει τους ορίζοντες των ενδιαφερόντων της και με σύγχρονη γλώσσα, και λεξιλόγιο καλείται να δώσει τα στοιχεία με τα οποία θα νοηματοδοτήσει το περιεχόμενο και την αξία της ζωής του αύριο. Χρειάζεται να συμβάλλει ώστε ο άνθρωπος του αύριο να μάθει να συν-κοινωνεί με τον άλλον, να συν-βιώνει με την διαφορετικότητα, να συνδιαλέγεται με την ετερότητα».

πρέπει να δεις

Κάλεσμα Μητσοτάκη στους βουλευτές να χαρίσουν ένα μισθό στην μάχη με τον κορονοϊό

Kalamata Times

Ανέβηκε

στις

Κάλεσμα Μητσοτάκη στους βουλευτές να χαρίσουν ένα μισθό στην μάχη με τον κορονοϊό 13

Βουλευτές ΝΔ για κορονοϊό

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης κάλεσε τους βουλευτές της ΝΔ να χαρίσουν τον μισό μισθό τους για τους επόμενους δύο μήνες, στην μάχη με τον κορονοϊό.

Κάλεσμα στους βουλευτές της ΝΔ να χαρίσουν έναν μισθό (50% για τους επόμενους δύο μήνες) στην μάχη ενάντια στον κορονοϊό, απηύθυνε ο Κυριάκος Μητσοτάκης.

Στο μήνυμά του ο Πρωθυπουργός, τόνισε οτι τα χρήματα θα πάνε κατευθείαν στον ειδικό λογαριασμό, τονίζοντας πως «Απέναντι στην υγειονομική απειλή όλοι είμαστε ίσοι. Όμως στη μάχη απέναντί της, ο καθένας οφείλει να προσφέρει ανάλογα με τις δυνάμεις του»

Δείτε το μήνυμά του…

Κάλεσμα Μητσοτάκη στους βουλευτές να χαρίσουν ένα μισθό στην μάχη με τον κορονοϊό 14

Συνέχεια ανάγνωσης

πρέπει να δεις

Πέθανε ο Μανώλης Γλέζος σε ηλικία 97 ετών

Kalamata Times

Ανέβηκε

στις

Μανώλης Γλέζος

Πέθανε ο Μανώλης Γλέζος

Έφυγε από τη ζωή ο Μανώλης Γλέζος σε ηλικία 98 ετών. Αγωνιστής της Αριστεράς μέχρι τέλους. Νοσηλευόταν στο νοσοκομείο “Ερρίκος Ντυνάν“, όπου στις 13:15 άφησε την τελευταία του πνοή από καρδιακή ανεπάρκεια.

Μοναδική πολιτική προσωπικότητα, ο τελευταίος μιας γενιάς αριστερών ιδεολόγων, ενεργός στην πολιτική μέχρι πρότινος, ήρωας και πρωταγωνιστής της Εθνικής Αντίστασης, όταν κατέβασε τη σημαία της Ναζιστικής Γερμανίας από τον ιστό του βράχου της Ακρόπολης, το 1941, δημοσιογράφος, συγγραφέας, πρώτος παρτιζάνος της Ευρώπης, καταδικασμένος σε θάνατο τρεις φορές, ο Μανόλης Γλέζος έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 97 ετών.

Συνέχεια ανάγνωσης

πρέπει να δεις

Κορονοϊός – Πάσχα τέλος: «Μένουμε σπίτι» τουλάχιστον μέχρι 10 Μαΐου

Kalamata Times

Ανέβηκε

στις

Κορονοϊός – Πάσχα τέλος: «Μένουμε σπίτι» τουλάχιστον μέχρι 10 Μαΐου 15

Κορονοϊός – Πάσχα

Κορονοϊός  Θα αργήσουμε όπως όλα δείχνουν να επιστρέψουμε σε κανονικούς ρυθμούς στην καθημερινότητά μας καθώς η δημόσια υγεία και η αποτροπή της εξάπλωσης του ιού στην κοινωνία μας είναι σημαντικότερα από τις οικονομικές επιπτώσεις της καραντίνας για το κυβερνητικό επιτελείο

Στο πλαίσιο αυτό για την κυβέρνηση και τους επιστήμονες είναι κρίσιμο το διάστημα μέχρι το Πάσχα, αφού στις εβδομάδες που ακολουθούν αναμένεται να υπάρξει κορύφωση της εξάπλωσης του ιού.

Σύμφωνα με τα μέχρι τώρα δεδομένα και με τα όσα έχει πει ο εκπρόσωπος του υπουργείου Υγείας, κ. Σωτήρης Τσιόδρας, μπορεί να είμαστε «ακόμη στο καλό σενάριο», ωστόσο είναι σημαντικό να μπορέσει ο ιός να πλήξει όσο το δυνατόν λιγότερα άτομα προκειμένου να μπορέσει και το δημόσιο σύστημα Υγείας να αντεπεξέλθει. Στο παραπάνω καλό σενάριο, ενισχυτικός παράγοντας είναι και η μέχρι τώρα ικανοποιητική τήρηση των μέτρων περιορισμού από την συντριπτική πλειονότητα των πολιτών.

Σύμφωνα με τις μέχρι τώρα πληροφορίες η πλήρης άρση των μέτρων θα αργήσει αφού θεωρείται σε πρώτη φάση σίγουρη η επέκτασή τους και πέραν της 6ης Απριλίου με ορίζοντα το Πάσχα το οποίο θα είναι και κρίσιμο για την διάδοση του ιού. Οι πληροφορίες θέλουν τους επιστήμονες να κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για τους κινδύνους που εγκυμονεί η τυχόν έξοδος των πολιτών από τις πόλεις τους, τα οικογενειακά τραπέζια και φυσικά ο συγχρωτισμός στις εκκλησίες σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα, ακόμα μάλιστα, κι αν έχει εμφανιστεί ύφεση του φαινομένου.

Έτσι, τα επιστημονικά δεδομένα συγκλίνουν στην εκτίμηση, υπό την αυστηρή προϋπόθεση τήρησης των περιορισμών με θρησκευτική ευλάβεια από τους πολίτες, ότι η σταδιακή άρση των μέτρων μπορεί να συμβεί στα μέσα Μαΐου. Η κομβική ημερομηνία σταδιακή χαλάρωσης των μέτρων είναι η 10η Μαΐου.

Εάν η πορεία του ιού στην χώρα μας είναι πτωτική όλο αυτό το διάστημα και τα θύματα είναι λίγα συγκριτικά με τα κρούσματα αλλά και με τις εκατόμβες νεκρών που βλέπουμε σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, τότε η κυβέρνηση θα λάβει την απόφαση για επιστροφή της κοινωνίας στην κανονικότητα.

Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά, θα ακολουθηθεί το μοντέλο με τα capital controls, αφού η πλήρης και ταυτόχρονη κατάργησή τους μπορεί να οδηγήσει σε αναζωπύρωση του προβλήματος. Οι κυβερνητικοί σχεδιασμοί θα προχωρήσουν με σταδιακή άρση των μέτρων με προτεραιότητα, την κυκλοφορία, στη συνέχεια την επαναλειτουργία των σχολείων και των καταστημάτων και τέλος με την ομαλοποίηση των πτήσεων από και προς τους προορισμούς που έχουν διακοπεί.

Το χρονικό αυτό σημείο, όμως, είναι μακριά ακόμη για το Μέγαρο Μαξίμου αφού προς το παρόν επί χάρτου έχει τεθεί το «Μένουμε Σπίτι και το Πάσχα» καθώς προκειμένου να μην δούμε τις εικόνες που περιγράψαμε πιο πάνω να αυστηροποιηθούν ακόμη περισσότερο τα μέτρα περιορισμού, πιθανότατα με στόχο την προστασία των ευπαθών ομάδων και των ηλικιωμένων.

Το πρωί της Δευτέρας και ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης. Όπως είπε αν όλα πάνε καλά τον Μάιο ενδεχομένως θα μπορούμε να κάνουμε λόγο για μια σταδιακή άρση των μέτρων. Ο κ. Γεωργιάδης ανέφερε ότι θα ήταν ανεπίτρεπτο να επιτρέψουμε να υπάρξει μαζική έξοδος το Πάσχα και οι εκδρομείς να διασπείρουν τον ιό στην επαρχία και παράλληλα να πάνε χαμένες όλες οι θυσίες που κάνουμε για τον περιορισμό της πανδημίας.

Πηγή

Συνέχεια ανάγνωσης

Facebook

Πρόσφατα Άρθρα

ΔΗΜΟΦΙΛΗ