Ειδησεις απο Καλαματα
Χ. Αναστασόπουλος: Η Καλαμάτα έχει ανάγκη από «Marketing Τουριστικού Προορισμού»
Ανέβηκε
2 έτη πρινστις
από
Kalamata TimesΤο Marketing αποτελεί έναν παρεξηγημένο επιστημονικό κλάδο που εσφαλμένα ταυτίζεται με τη διαφήμιση, τις πωλήσεις, τις δημόσιες σχέσεις και την προβολή, δραστηριότητες τις οποίες εμπεριέχει μεν αλλά δεν περιορίζεται σε αυτές.
Του Χρήστου Αναστασόπουλου
Οικονομολόγου, MSc
Δημοτικού Συμβούλου με την Παράταξη
«Ανοικτός Δήμος – Ενεργοί Πολίτες»
Επιπλέον, πιστεύεται πως συνιστά μέθοδο δημιουργίας πλασματικών αναγκών και παραπλάνησης του καταναλωτή. Στην πραγματικότητα όμως, στο επίκεντρο της φιλοσοφίας του βρίσκεται ο πελάτης και η ικανοποίηση των αναγκών και επιθυμιών του. Στην ολιστική του διάσταση μάλιστα, ως λειτουργία, ξεκινά πριν το σχεδιασμό του προϊόντος, με τη διερεύνηση της αγοράς και τη μελέτη της συμπεριφοράς των καταναλωτών, και εκτείνεται έως και μετά την πώληση (after sales marketing).
Συχνά, στο πλαίσιο στρεβλής εφαρμογής του Marketing, οι σχετικές με την τουριστική ανάπτυξη ενός προορισμού προτάσεις εξαντλούνται στην παράθεση εργαλείων προσέλκυσης επισκεπτών, χωρίς να έχει προσδιοριστεί πρώτα το τουριστικό προϊόν του και χωρίς να έχει καθοριστεί η τουριστική του ταυτότητα (destination brand). Ενίοτε, η προβολή του τόπου γίνεται μετά και από «ωραιοποίηση» της εικόνας του. Δεδομένου όμως, πως ο βαθμός ικανοποίησης των επισκεπτών προκύπτει από τη διαφορά μεταξύ της προσδοκίας τους και της εμπειρίας που βίωσαν, γίνεται εύκολα αντιληπτό πως η επιτυχημένη προσέλκυσή τους, δεν αρκεί για το καλύτερο και με χρονική διάρκεια αποτέλεσμα. Αυτό που βιώνει ο επισκέπτης πρέπει να ανταποκρίνεται στις προσδοκίες του ή και να τις ξεπερνά.
Χάριν αποσαφήνισης, το τουριστικό προϊόν ορίζεται, σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Τουρισμού, ως «ένας συνδυασμός υλικών και άυλων στοιχείων, όπως φυσικοί, πολιτιστικοί και ανθρωπογενείς πόροι, αξιοθέατα, εγκαταστάσεις, υπηρεσίες και δραστηριότητες γύρω από ένα συγκεκριμένο κέντρο ενδιαφέροντος που αντιπροσωπεύει τον πυρήνα του μάρκετινγκ προορισμού και δημιουργεί μία συνολική εμπειρία στον επισκέπτη, συμπεριλαμβανομένων συναισθηματικών πτυχών για τους δυνητικούς πελάτες», ενώ η ταυτότητα ενός προορισμού, αντανακλώντας τα στοιχεία που συνθέτουν τη μοναδικότητα του τουριστικού του προϊόντος, συνιστά το στοιχείο που τον διαφοροποιεί από τον ανταγωνισμό.
Στην κατεύθυνση επιτυχίας του εγχειρήματος της τουριστικής ανάπτυξης ενός τόπου, απαιτείται στρατηγική όπου το Marketing περιλαμβάνει το σύνολο των δραστηριοτήτων του προγραμματισμού–σχεδιασμού, της εκτέλεσης και του ελέγχου. Αφού καθορισθεί το αξιακό πλαίσιο και η φιλοσοφία του εγχειρήματος θα πρέπει να διαμορφωθεί το όραμα, ένα όραμα σαφές, που θα εμπνέει και θα κινητοποιεί. Στη συνέχεια απαιτείται μια ενδελεχής ανάλυση του εσωτερικού και του εξωτερικού περιβάλλοντος του προορισμού, μέσω της μεθοδολογίας SWOT, έτσι ώστε να διαπιστωθούν τα δυνατά και τα αδύναμα στοιχεία του καθώς και οι ευκαιρίες και οι απειλές οι οποίες πηγάζουν από το εξωτερικό του περιβάλλον. Από τα ευρήματα θα προκύψουν, μεταξύ άλλων, οι παθογένειες και τα συγκριτικά του πλεονεκτήματα, οι τάσεις στο τουριστικό γίγνεσθαι και τα πιθανά χρηματοδοτικά εργαλεία, θα προσδιοριστούν τα στοιχεία που θα καθορίσουν την τελική σύνθεση του τουριστικού προϊόντος του και αυτά που θα διαμορφώσουν την τουριστική του ταυτότητα. Μέσα από τη διαδικασία θα αναδυθούν οι στρατηγικοί προβληματισμοί που θα οδηγήσουν με τη σειρά τους σε στρατηγικές επιλογές, οι οποίες αποτελούν τη βάση για επιχειρησιακό προγραμματισμό με στοχοθεσία που θα αναλυθεί σε επιμέρους δράσεις.
Στρατηγικοί στόχοι, που πρέπει να διασφαλίζει το Marketing προορισμού, είναι: α. η μακροπρόθεσμη ενίσχυση της ευημερίας της τοπικής κοινωνίας, β. η μεγιστοποίηση της ικανοποίησης των επισκεπτών, γ. η μεγιστοποίηση της κερδοφορίας των τοπικών επιχειρήσεων και των πολλαπλασιαστικών οφελών και δ. η βελτιστοποίηση των επιπτώσεων του τουρισμού στο πλαίσιο μιας βιώσιμης ισορροπίας μεταξύ του οφέλους και του περιβαλλοντικού, κοινωνικού και πολιτιστικού κόστους (Buhalis, 2000). Στην κατεύθυνση του τελευταίου στόχου, με όρους αειφορίας και βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης, το δέον είναι να ληφθούν υπόψη τα αποτελέσματα του υπολογισμού, με όποια μεθοδολογία κριθεί κατάλληλη, της τουριστικής φέρουσας ικανότητας του προορισμού.
Στο παραπάνω πλαίσιο, κρίνεται κομβικής σημασίας η διενέργεια της έρευνας αγοράς. Η μελέτη δηλαδή του ανταγωνισμού, η αναζήτηση βέλτιστων πρακτικών για την εφαρμογή της μεθοδολογίας της συγκριτικής αξιολόγησης (benchmarking), η ανάλυση των τάσεων, η μελέτη της συμπεριφοράς των καταναλωτών της τουριστικής αγοράς και η διερεύνηση των απόψεών τους. Συγχρόνως, πρέπει να ληφθούν υπόψη οι απόψεις και οι προσδοκίες των ενδιαφερομένων μερών (stakeholders), όσων σε ατομικό, συλλογικό ή θεσμικό επίπεδο σχετίζονται άμεσα ή έμμεσα με τον τουρισμό, καθώς και όσων, δεν σχετίζονται μεν με αυτόν αλλά έχουν το δικαίωμα έκφρασης άποψης για τον τρόπο ανάπτυξης του τόπου τους. Η διαδικασία πρώιμης συμμετοχής των κατοίκων στο σχεδιασμό, σε μια λογική bottom – up προσέγγισης, προκαλεί πλήθος θετικών επιδράσεων. Το να εκφραστούν οι απόψεις των κατοίκων, μέσω του διαλόγου και της διαβούλευσης, εκτός από την πληθώρα των ιδεών που παράγονται, αποτελεί ανταπόκριση στα δημοκρατικά ιδεώδη, αναπτερώνει το ηθικό τους και τους «δεσμεύει» στο εγχείρημα, το οποίο καθιστά κτήμα τους, ενεργοποιεί ανθρώπινο δυναμικό που υπολανθάνει και ενισχύει τη διαμόρφωση κατάλληλης για την επιτυχία του εγχειρήματος κουλτούρας.
Αναμφίβολα, το Marketing προορισμού είναι μια δύσκολη και πολύπλοκη διαδικασία, κυρίως λόγω των πολλών συστατικών που συνθέτουν το τουριστικό προϊόν και των σχέσεων μεταξύ τους αλλά και της εμπλοκής μεγάλου αριθμού ενδιαφερομένων μερών (Fyall et al., 2006). Η διαπίστωση αυτή και οι απαιτήσεις που προβάλλουν αβίαστα από τα παραπάνω – τα οποία σημειωτέον αναφέρονται σε μέρος μόνο των δραστηριοτήτων του Marketing προορισμού, ως αποτέλεσμα της επιλεκτικής εστίασης στα προ της εφαρμογής των εργαλείων προσέλκυσης στάδια – καταδεικνύουν την αναγκαιότητα σύστασης ενός Οργανισμού Διαχείρισης και Προώθησης Προορισμού (Destination Management and Marketing Organization), με την τήρηση των προϋποθέσεων όμως που απαιτεί η βέλτιστη λειτουργία του.
Ενδιαφέρουσες Ειδήσεις
-
Χρήστος Αναστασόπουλος: «Στόχοι Τουριστικής Εκπαίδευσης»
-
Χ. Αναστασόπουλος: Γιατί δεν εφαρμόζεται η θεσπισμένη τοπική αργία της 23ης Μαρτίου;
-
Θρησκευτικός όρκος: αντί να καταργείται, επεκτείνεται!
-
Ερωτήσεις Χρήστου Αναστασόπουλου στο Δημοτικό Συμβούλιο Καλαμάτας
-
Χρήστος Αναστασόπουλος για την Τουριστική Προβολή του Δήμου Καλαμάτας 2021
-
Το σχέδιο νόμου για την εκλογή δημοτικών και περιφερειακών αρχών πρέπει να αποσυρθεί ως απαράδεκτο
-
ΠΟΠ Ελιά Καλαμάτας και Γαστρονομικός Πατριωτισμός
-
Χρήστος Αναστασόπουλος για Οικισμό Ακοβίτικα: Πλεονεκτήματα, Προβλήματα και Προοπτικές
-
Ερώτηση στο Δημοτικό Συμβούλιο του Χρ. Αναστασόπουλου για το νερό βρύσης και το Δ. Κ. Πτήσεων
-
Χρ. Αναστασόπουλος: Ερώτηση για το Καθεστώς Διοίκησης και Διαχείρισης του Κοιμητηριακού Ναού
-
Χ. Αναστασόπουλος: Ερωτήσεις & Τοποθέτηση Σχετικά με την προστασία του προϊόντος Ελιά Καλαμάτας ΠΟΠ
-
Χρ. Αναστασόπουλος για το αν θα ανατεθούν καθήκοντα δημ. αστυνομικών σε διοικητικούς υπαλλήλους;
-
Μάκαρης, Αναστασόπουλος, συναντήθηκαν με την Ένωση Συλλόγων Γονέων του Δήμου Καλαμάτας
-
Ερώτηση Αναστασόπουλου στο Δ.Σ. για τα ΚΔΑΠ του Δήμου Καλαμάτας και αν απειλούνται με κλείσιμο
-
Ερώτηση Αναστασόπουλου για το πώς διαμορφώνεται η οικονομική κατάσταση του Δήμου μετά την πανδημία
-
Ο Χρήστος Αναστασόπουλος για την έλλειψη Ιατρού στο Πλατύ Μεσσηνίας εν μέσω της υγειονομικής κρίσης
-
Ανάπτυξη αγροτοτουρισμού τώρα στον Δήμο Καλαμάτας!!!
-
Εισήγηση Χ. Αναστασόπουλου στο ΔΣ για τον προγραμματισμό τουριστικής προβολής του Δήμου Καλαμάτας
-
Ερώτηση για τη στρατηγική του Δήμου Καλαμάτας για «Προσβασιμότητα και Εξυπηρέτηση των ΑμεΑ»
-
Ανάγκη αδιάκοπης λειτουργίας των φωτεινών σηματοδοτών στις δύο εισόδους του Νοσοκομείου Καλαμάτας
-
Η έκθεση «Άρτος – Οίνος – Έλαιον» από άλλη οπτική
-
Ανάγκη Αισθητικής και Λειτουργικής Αναβάθμισης της Κεντρικής Αγοράς Καλαμάτας
-
Αναστασόπουλος: Ποιες οι ενέργειες για την αποφυγή περιβαντολογικής ρύπανσης στη Ναυαρίνου
-
Χρήστος Αναστασόπουλος: Σύγχρονο Μοντέλο Διοίκησης του Δήμου Καλαμάτας
-
3 νέους υποψήφιους παρουσίασε ο Μανώλης Μάκαρης, οι 24 από τους 55 είναι γυναίκες
Πρόσφατα Άρθρα
Καλαμάτα: «Λουκέτο» και πρόστιμο 50.000 ευρώ σε παραλιακό κατάστημα μετά από καταγγελίες στο MyCoast
Σε πλήρη ετοιμότητα για την πυροπροστασία ο Δήμος Οιχαλίας
Πνιγμός 73χρονου στο Πεταλίδι Μεσσηνίας
Συνάντηση εργασίας του Δημάρχου Καλαμάτας με εκπροσώπους της επιχειρηματικής κοινότητας
Καιρός: Έκτακτο δελτίο επιδείνωσης με καταιγίδες και μπουρίνια
AddUrl.gr | Κατάλογος Ιστοσελίδων
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
-
Καιρός2 ημέρες πριν
Καιρός: Έκτακτο δελτίο επιδείνωσης με καταιγίδες και μπουρίνια
-
Αστυνομικό δελτίο2 ημέρες πριν
Πνιγμός 73χρονου στο Πεταλίδι Μεσσηνίας
-
Ειδησεις απο Καλαματα2 ημέρες πριν
Καλαμάτα: «Λουκέτο» και πρόστιμο 50.000 ευρώ σε παραλιακό κατάστημα μετά από καταγγελίες στο MyCoast
-
Ειδήσεις απο Μεσσηνία2 ημέρες πριν
Σε πλήρη ετοιμότητα για την πυροπροστασία ο Δήμος Οιχαλίας
-
Ειδησεις απο Καλαματα2 ημέρες πριν
Συνάντηση εργασίας του Δημάρχου Καλαμάτας με εκπροσώπους της επιχειρηματικής κοινότητας