Ειδησεις απο Καλαματα
Γιώργος Καραμπάτος: Ανοικτή επιστολή για την δημιουργία Συνεδριακού Κέντρου στο Μέγαρο Χορού Καλαμάτας

Ανέβηκε
2 μήνες πρινστις
από
Kalamata Times

ΑΝΟΙΚΤΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ
Μετά την συνεδρίαση της Οικονομικής Επιτροπής Καλαμάτας για την δημιουργία Συνεδριακού Κέντρου στο Μέγαρο Χορού.
του Γιώργου Καραμπάτου
Εκτελεστικού Διευθυντή Οργανισμού ‘Δρόμοι της Ελιάς’
Τέως Προέδρου Επιμελητηρίου Μεσσηνίας
Καλαμάτα, 23 Αυγούστου 2022
Με αφορμή την πρόθεση του Δημάρχου Καλαμάτας για δημιουργία δημοτικού Συνεδριακού Κέντρου στο Μέγαρο Χορού που πληροφορηθήκαμε πρόσφατα από τον τοπικό τύπο, θα θέλαμε να εκφράσουμε την άποψή μας ασκώντας μια καλόπιστη κριτική.
Είναι προφανές ότι η αναζήτηση νέων χρήσεων του συγκεκριμένου πολυτελούς και πολυδάπανου κτιρίου, γίνεται γιατί οι ελάχιστες υφιστάμενες χρήσεις δεν καλύπτουν τις δαπάνες συντήρησής του. Τα ερωτήματα που προκύπτουν είναι επομένως εύλογα και πολλά:
1–Πριν από την κατασκευή του Μεγάρου είχε εκπονηθεί μελέτη βιωσιμότητας ή απλά ήταν (και αυτό) ένα ακόμα έργο βιτρίνας προς εντυπωσιασμό των δημοτών;
2– Ο σχεδιασμός του είχε ενταχθεί σε ένα ευρύτερο σχέδιο βιώσιμης πολιτιστικής διαχείρισης & τουριστικής ανάπτυξης της πόλης και της ευρύτερης περιοχής της;
3—Ο εμπνευστής ή οι εμπνευστές του, ζήτησαν την άποψη του Υπουργείου Πολιτισμού, κατ’ εξοχήν αρμόδιου για τη διαχείριση και την προβολή της πολιτιστικής κληρονομιάς; Γιατί πρέπει να θυμίσουμε ότι στη θέση αυτή υπήρχε ένα σημαντικό μνημείο της βιομηχανικής κληρονομιάς της πόλης, το Ελαιουργείο-Σαπωνοποιείο Λιναρδάκη, το οποίο κατεδαφίστηκε παρασέρνοντας μαζί του και την τελευταία απόδειξη της μακροχρόνιας ελαιοκομικής και βιομηχανικής παράδοσης της Καλαμάτας;
4—Τέλος, και για να έρθουμε στο σήμερα, πως προέκυψε η ανάγκη δημιουργίας ενός ακόμη συνεδριακού κέντρου στην Καλαμάτα; Έγινε κάποια έρευνα αναγκών για την ανάπτυξη του τουρισμού συνεδρίων;
Στα παραπάνω ερωτήματα οι απαντήσεις έρχονται από μόνες τους, αρκεί να κάνουμε μια μικρή αναδρομή στο πρόσφατο παρελθόν:
Μετά από τους καταστροφικούς σεισμούς του 1986, στόχος της τότε Δημοτικής αρχής ήταν η δημιουργία μιας νέας πόλης αποκομμένης όμως από το ιστορικό παρελθόν της, κάτι που είναι πασιφανές από την περίπτωση του Μεγάρου Χορού. Με άλλα λόγια, ο αφανισμός ενός σημαντικού μνημείου της νεότερης οικονομικής και κοινωνικής ιστορίας της πόλης (εργοστάσιο Λιναρδάκη) και η αντικατάσταση του από ένα υπερμοντέρνο κτίριο πανομοιότυπο συνηθισμένων αντίστοιχων αρχιτεκτονημάτων πόλεων της Ελλάδας και του εξωτερικού (Μέγαρο Χορού). Αξίζει να σημειωθεί ότι η απόφαση της κατεδάφισης του εμβληματικού εργοστασίου ελήφθη στα μέσα της δεκαετίας του ’80, εποχή όπου οι διαμορφώσεις παλαιών βιομηχανικών κτιρίων σε πολυχώρους πολιτισμού ήταν επιλογή πολλών δήμων (π.χ. «Βίλκα» Μύλος Χατζηγιαννάκη – Πολυχώρος πολιτισμού και ψυχαγωγίας «Μύλος» στη Θεσσαλονίκη, Πλινθοκεραμοποιείο Τσαλαπάτα – Βιομηχανικό Μουσείο και χώρος πολιτιστικών και ψυχαγωγικών δραστηριοτήτων στον Βόλο κ.λπ.) διότι συνδύαζε ανάδειξη της σύγχρονης τοπικής ιστορίας και ρεαλιστική κάλυψη αναγκών της πόλης (χώροι διοργάνωσης εκδηλώσεων, θεματικό μουσείο, εξωτερικοί χώροι πολλαπλών χρήσεων κ.α.). Θυμίζουμε εδώ ότι η Καλαμάτα δεν διαθέτει μουσείο ελιάς το οποίο θα μπορούσε να είχε φιλοξενηθεί στο ελαιουργείο – σαπωνοποιείο Λιναρδάκη.
Δύο περίπου δεκαετίες αργότερα (το 2011 & 2015), η Δημοτική αρχή της Καλαμάτας αγνόησε εγκεκριμένη από το Περιφερειακό Συμβούλιο πρόταση του Επιμελητηρίου Μεσσηνίας, για δημιουργία Πολυχώρου «Μεσογειακή Πόλη» στις πρώην σχολές Παπαφλέσσα, με δημόσια δαπάνη 7.317.108,17 ευρώ. Ένα έργο με όραμα την τόνωση της μεσογειακής ταυτότητας της Καλαμάτας και τη μετατροπή της σε «νότια πύλη της Ελλάδος στη Μεσόγειο». Η καινοτομία του προτεινόμενου έργου ήταν η μετεξέλιξη των τεχνικών σχολών Παπαφλέσσα του Επιμελητηρίου Μεσσηνίας σε ένα υπερσύγχρονο και καλά δομημένο πολιτιστικό και ταυτόχρονα αναπτυξιακό εργαλείο με λειτουργίες που θα μπορούσαν να συμβάλλουν στην προβολή μιας άγνωστης στο ευρύ κοινό πολιτιστικής και βιομηχανικής κληρονομιάς της Καλαμάτας, στην αναβάθμιση της εικόνας της και επίσης θα ωφελούσε εκατοντάδες μικρομεσαίες επιχειρήσεις του πρωτογενή, δευτερογενή και τριτογενή τομέα της Καλαμάτας και της ευρύτερης περιοχής. Αντ’ αυτού, το κτίριο – πασαλείφεται – για να φιλοξενήσει κάποιες υπηρεσίες της περιφέρειας…
Σήμερα, ο δήμος Καλαμάτας προσπαθεί να καλύψει όπως-όπως κενά λανθασμένων επιλογών του παρελθόντος συνεχίζοντας όμως με αυτό τον τρόπο μια παράδοση πρωτοβουλιών με πενιχρά αποτελέσματα που μαρτυρούν άγνοια των αναγκών της πόλης σε υποδομές και δεν λαμβάνουν υπόψη την βιώσιμη τουριστική και πολιτιστική της ανάπτυξη.
Θυμίζουμε ότι η Καλαμάτα διαθέτει συνεδριακό κέντρο 1.000 θέσεων με όλες τις σύγχρονες προδιαγραφές του Υπουργείου Τουρισμού και πολλές ακόμη αίθουσες πολλαπλών χρήσεων σε ξενοδοχεία της Καλαμάτας αλλά και σε δημόσια κτίρια όπως το Εργατικό Κέντρο, το Πνευματικό Κέντρο, το Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, υπολείπεται όμως κλινών που θα μπορούσαν να φιλοξενήσουν τους συμμετέχοντες σε συνέδρια! Άραγε η σημερινή δημοτική αρχή γνωρίζει ότι τα τελευταία 20 τουλάχιστον χρόνια δεν έχει ακυρωθεί κανένα συνέδριο λόγω έλλειψης συνεδριακής αίθουσας αλλά αντίθετα έχουν ματαιωθεί πολλά λόγω έλλειψης ξενοδοχειακών κλινών;
Επομένως, σε τι θα ωφελήσει ένα ακόμα συνεδριακό (δημοτικό) κέντρο ; Μήπως, η απάντηση είναι: «εξυπηρέτηση πελατειακών σχέσεων» ;
Όπως και να είναι, και αν κρίνουμε από την περίπτωση του Μεγάρου Χορού, οι βαρύγδουπες αποφάσεις έργων μετά από τους σεισμούς του 1986 προκάλεσαν εντυπωσιασμό αλλά έγιναν με αμφίβολα κριτήρια και κυρίως αποδείχθηκαν μακροπρόθεσμα ανεπαρκείς για την τοπική οικονομία – με πρώτο απτό αποτέλεσμα – την έλλειψη ξενοδοχειακών κλινών που περιορίζει την υψηλή τουριστική περίοδο της Καλαμάτας σε 20-30 ημέρες το χρόνο και της επιβάλλει έναν ρόλο κατώτερο των δυνατοτήτων της.
Συμπέρασμα είναι, ότι καλό είναι το πάθημα να γίνει μάθημα, διαφορετικά, η Καλαμάτα θα περιστρέφεται γύρω από το σημείο ‘μηδέν’, δηλαδή έργα βιτρίνας, εξυπηρέτηση των ημετέρων και θα απέχει παρασάγγας μακράν της πραγματικότητας και των αναπτυξιακών αναγκών της πόλης και της περιοχής.



Ενδιαφέρουσες Ειδήσεις
-
Το Μέγαρο Χορού Καλαμάτας θα φιλοξενήσει την έκθεση «Θησαυροί ζωγραφικής στην Καλαμάτα από το Μουσείο Νεοελληνικής Τέχνης Δήμου Ρόδου»
-
Συναυλία με τη Βιεννέζικη Συμφωνική Ορχήστρα Mödling την Παρασκευή 26 Αυγούστου στο Μέγαρο Χορού
-
Δρομολογείται η αξιοποίηση του Μεγάρου Χορού και έπονται και άλλα κτίρια
-
Στο Μέγαρο Χορού Καλαμάτας η Βιεννέζικη Συμφωνική Ορχήστρα Mödling
-
Ανοικτή Επιστολή Γιώργου Καραμπάτου για το ποτάμι του Νέδοντα με 11 ΕΡΩΤΗMATA που δεν απαντήθηκαν ποτέ!
-
Καλαμάτα: Σήμερα 29/7/2022 Διεθνείς Μουσικές Ημέρες Καλαμάτας
-
Το 28ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας ξεκινά με τους Peeping Tom και το έργο TRIPTYCH
-
Η θέση του κ. Καραμπάτου ως αναφορά τα Αντιπλημμυρικά έργα Καλαμάτας και την πρόταση ΜΟΡΕΑ.
-
Γιώργος Καραμπάτος: Ο ποταμός Νέδοντας να γίνει μοχλός βιώσιμης ανάπτυξης της Καλαμάτας
-
Καταχειροκροτήθηκε ο παγκοσμίου φήμης σολίστ Marco Tamayo στο Φεστιβάλ Κιθάρας Καλαμάτας
-
Η Μαρίνα Σάττι στο Μεγάρο Χορού Καλαμάτας
-
Έκθεση φωτογραφίας στο Μέγαρο Χορού Καλαμάτας από 27 Ιουνίου – 30 Ιουλίου 2022
-
Με δυο συναυλίες αποχαιρετά τη χρονιά το Δημοτικό Ωδείο Καλαμάτας
-
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης στην Καλαμάτα στο διήμερο Αναπτυξιακό Συνέδριο για το νέο ΕΣΠΑ 2021-2027
-
«Η ΚΑΛΑΜΑΤΑ ΠΟΥ ΧΑΘΗΚΕ» από τη συλλογή της ΑΓΕΤ ΗΡΑΚΛΗΣ
-
H Νατάσσα Μποφίλιου live στο Μέγαρο Χορού Καλαμάτας
-
Έκθεση εικαστικών έργων: ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΤΟΠΙΟ στο Μέγαρο Χορού Καλαμάτας
-
Ο Γιώργος Καραμπάτος για την διαβούλευση του Δήμου Καλαμάτας «ταυτότητα προορισμού»
-
«Η Μικρασία της Κυρα – Δόμνας» την Τετάρτη στο Μέγαρο Χορού Καλαμάτας
-
Χαρακτήρας και προοπτικές Λιμένα Καλαμάτας: Απόφαση με βάση επιστημονικά τεκμηριωμένες απόψεις, όχι ανεύθυνες κραυγές!
-
«Περπατώντας στου μύθου τις χορδές…» από το Φεστιβάλ Κιθάρας Καλαμάτας
-
Ανήμερα της Υπαπαντής η συναυλία από τη Φιλαρμονική της Π.Α., στις 4/2 η συναυλία της Δημοτικής Φιλαρμονικής
-
Δωρεάν rapid test για εκπαιδευτικούς και μαθητές στο Μέγαρο Χορού Καλαμάτας
-
«Ευχές με χρώματα» από το Εικαστικό Εργαστήρι στο Μέγαρο Χορού
-
«Χριστούγεννα με τον Buster Keaton» στο Μέγαρο Χορού Καλαμάτας με ελεύθερη είσοδο
-
Ανέβηκαν «Τα γεγονότα» στο Μέγαρο Χορού Καλαμάτας
-
Νέοι μέθοδοι και τεχνικές σε διήμερο σεμινάριο χορού στην Καλαμάτα
-
Ανάδειξης της Καλαμάτας σε γαστρονομικό προορισμό με την επιτραπέζια «ΕΛΙΑ ΚΑΛΑΜΩΝ»
-
«Τα γεγονότα» του Ντέιβιντ Γκρέιγκ από το ΔΗΠΕΘΕ Καλαμάτας
-
Η Πρόεδρος της Δημοκρατίας Αικατερίνη Σακελλαροπούλου στην Καλαμάτα
Πρόσφατα Άρθρα
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
-
Αθλητικά10 ώρες πριν
Με πενταμελής αποστολή ο Ευκλής Cycling Team στον αγώνα Gran Fondo ΘΗΣΕΑΣ
-
Ειδήσεις απο Μεσσηνία10 ώρες πριν
Εγκαίνια Ιερού Παρεκκλησίου της Αγίας Βαρβάρας από τον Μητροπολίτη Μεσσηνίας κ. Χρυσόστομο
-
Τηλεόραση2 ημέρες πριν
Maestro: Συγκλονιστική ερμηνεία της Μαρίας Καβογιάννη στη σκηνή του ξυλοδαρμού
-
Κους Κους1 ημέρα πριν
Μαρία Καβογιάννη: «Ήμουν έγκυος στο Ντόλτσε Βίτα και το κρύβαμε με μαξιλάρια, γιατί έπαιζα την παρθένα»
-
Ειδησεις απο Καλαματα2 ημέρες πριν
Ο Σύλλογος Τριτέκνων Μεσσηνία απέκτησε και δεύτερο ακίνητο
-
Κους Κους1 ημέρα πριν
Έρρικα Πρεζεράκου : «Σκέφτηκα ότι μου απομένουν μόνο 4 ώρες ζωής»
-
Κους Κους1 ημέρα πριν
«Τώρα χορεύουμε εμείς». «Αρπάχτηκαν» οι συμπέθεροι στο γλέντι του γάμου στην Αχαΐα.
-
Επικαιρότητα1 ημέρα πριν
28η Οκτωβρίου: Πώς θα εορταστεί φέτος η επέτειος στα σχολεία