Connect with us

Πολιτικά

Μίλτος Χρυσομάλλης: Είμαστε εδώ για την Ελλάδα, είμαστε εδώ για όλους τους Έλληνες

Kalamata Times

Ανέβηκε

στις

Κοινοποιησέ το

Μίλτος Χρυσομάλλης

Δείτε την τοποθέτηση του βουλευτή Μεσσηνίας της ΝΔ Μίλτου Χρυσομάλλη σχετικά με την τοποθέτησή του ως Εισηγητής κατά τη συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής του σχεδίου νόμου για την κύρωση της από 20.03.20 Π.Ν.Π..

 

«Θέλω να ελπίζω ότι στο Eurogroup θα επικρατήσει η στοιχειώδης πολιτική λογική. Αλλιώς, πολύ φοβάμαι ότι η γενιά μας θα δει το «πουλόβερ» της ευρωπαϊκής ενοποίησης να ξηλώνεται πλήρως», παρατήρησε ο βουλευτής Μεσσηνίας της ΝΔ Μίλτος Χρυσομάλλης κατά την τοποθέτησή του στην Ολομέλεια της Βουλής ως Εισηγητής της κύρωσης της από 20.3.20 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου, για να συμπληρώσει πως «Όλοι μας, όμως, γνωρίζουμε ότι βρισκόμαστε ενώπιον μιας προβληματικής κατάστασης στην Ευρωπαϊκή Ένωση». Τόνισε, δε, πως η Ε.Ε. πρέπει να έχει τη βούληση και την αποφασιστικότητα να λάβει ουσιαστικά οικονομικά μέτρα στη βάση της ενιαίας και αλληλέγγυας ένωσης, ώστε να διατηρηθεί η συνοχή της και να ανταπεξέλθει σε αυτή την κρίση.

Ο Μίλτος Χρυσομάλλης σημείωσε ότι η αποτελεσματική αντιμετώπιση της πανδημίας δεν είναι μόνο θέμα υγειονομικών πόρων, αλλά ακόμα θέμα πολιτικής διορατικότητας, κυβερνητικής αποφασιστικότητας, θέμα καλής διακυβέρνησης. «Ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, από την πρώτη στιγμή επέλεξε ότι η μάχη θα δοθεί για κάθε ανθρώπινη ζωή, ακόμα και σε βάρος της οικονομικής ζωής του τόπου. Αυτό είναι πολιτική επιλογή αυτής της Κυβέρνησης και του Πρωθυπουργού. Επιλέξαμε να ακούσουμε τις οδηγίες των ειδικών επιστημόνων και δεν διστάσαμε να λάβουμε έγκαιρα σκληρές αποφάσεις, όταν άλλες χώρες ταλαντεύονταν».

Ζούμε πλέον όλοι μια πρωτόγνωρη πραγματικότητα, που αλλάζει κοινωνικές συμπεριφορές και έθιμα αιώνων. Παράλληλα όμως αποδεικνύει τη δύναμη του ελληνικού λαού, την αλληλεγγύη και την προσαρμοστικότητά του, και προκαλεί θετικές αλλαγές, όπως οι ψηφιακές λύσεις που προωθεί η συγκεκριμένη Π.Ν.Π., από την ψηφιακή συνταγογράφηση μέχρι την έκδοση εξουσιοδοτήσεων.

Σημαντικό μέρος της καταλαμβάνουν τα μέτρα για την αντιμετώπιση των συνεπειών της πανδημίας στην οικονομία. «Στόχος μας είναι, όπως προλάβαμε την επέκταση της πανδημίας, έτσι να προλάβουμε και τη διάχυση της ύφεσης, να ενισχύσουμε τη χαμένη ρευστότητα των επιχειρήσεων, να παρέχουμε όλα εκείνα τα εργαλεία για την επανεκκίνηση της οικονομίας και τη διατήρηση θέσεων εργασίας. Ευτυχώς, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, δεν είμαστε μαθητευόμενοι μάγοι της οικονομίας. Αντίθετα έχουμε και σχέδιο και τη σύνεση να το προσαρμόσουμε ανάλογα με την πορεία της οικονομίας». Απόδειξη αυτού αποτελούν μέτρα όπως το επίδομα των 800 ευρώ, όσο και η μείωση του μισθώματος επιχειρήσεων και εργαζομένων κατά 40%, η αναστολή ασφαλιστικών εισφορών, η επιτάχυνση επιστροφών φόρου και ΦΠΑ. Ήδη για το Μάρτιο και τον Απρίλιο έχουν προβλεφθεί μέτρα που φτάνουν το 3,5% του ΑΕΠ, ενώ το σύνολο των μέτρων φτάνει τα 26 δισεκατομμύρια ευρώ.

«Επομένως, δεν είναι απαραίτητη η άκριτη πλειοδοσία μέτρων που βλέπουμε το τελευταίο διάστημα», είπε χαρακτηριστικά ο Μεσσήνιος βουλευτής. «Μην ξεχνάτε ότι η αντιμετώπιση τόσο της πανδημίας όσο και των επιπτώσεων της δεν είναι δρόμος εκατό μέτρων. Είναι ένας μαραθώνιος που απαιτεί στρατηγική, καλά υπολογισμένες κινήσεις, διορατικότητα και σύνεση στη διαχείριση των πόρων μας. Είναι καλοδεχούμενη η εποικοδομητική κριτική. Την θέλουμε. Την ακούμε. Άλλο, όμως, κριτική και άλλο επαναστατική γυμναστική, στην οποία επιδίδεστε. Δεν είναι η ώρα, κύριοι συνάδελφοι. Η ρητορική του μίσους, η πολιτική διέγερση της χυδαιότητας καταδικάστηκε. Σήμερα, οφείλουμε να παρέχουμε στους συμπολίτες μας τη σιγουριά ότι τόσο η εκτελεστική όσο και η νομοθετική εξουσία του τόπου θα κάνουν ό,τι είναι απαραίτητο για να διασφαλίσουν την υγεία τους και το μέλλον τους».

Το σχέδιο νόμου περιλάμβανε, επιπλέον, την ενίσχυση του ΕΟΔΥ για τη δημιουργία κινητών μονάδων ελέγχου του ιού, την ενίσχυση του συστήματος υγείας, την αποδοχή απαραίτητων δωρεών και βέβαια την κατάργηση του άρθρου 129 του Ν.4600/2019, μέσω του οποίου είχε συντελεστεί η αποψίλωση του προσωπικού του Νοσοκομείου Κυπαρισσίας. Πλέον, ιατρικό προσωπικό που είχε μετατεθεί αναιτιολόγητα, με μόνο την απόφαση του Διοικητή, επιστρέφει στην οργανική του θέση.

«Η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας είναι εδώ, αφουγκράζεται τις ανάγκες, ακούει την ουσιαστική κριτική, παίρνει νέα μέτρα. Η Κυβέρνηση είναι εδώ, εμείς είμαστε εδώ, για να μην αφήσουμε κανέναν να νιώσει ότι βιώνει μόνος του αυτή την πανδημία. Οφείλουμε όλοι ένα μεγάλο ευχαριστώ στους ανώνυμους ήρωες της καθημερινότητας, που στηρίζουν νυχθημερόν την προσπάθεια της χώρας, στους ανθρώπους που δεν έχουν ωράριο, που δίνουν αυτόν τον τιτάνιο αγώνα αδιαμαρτύρητα και που αγόγγυστα βάζουν το εμείς πάνω από το εγώ. Σας ευχαριστούμε ειλικρινώς!», κατέληξε ο Μίλτος Χρυσομάλλης.


Κοινοποιησέ το

Πολιτικά

Μετά τα Rafale, έρχονται οι φρεγάτες του Πολεμικού Ναυτικού

Kalamata Times

Ανέβηκε

στις

Κοινοποιησέ το

Υπεγράφησαν στο Πεντάγωνο από τον υπουργό Εθνικής Άμυνας Νίκο Παναγιωτόπουλο και τη Γαλλίδα υπουργό Άμυνας, Φλοράνς Παρλί, οι συμβάσεις για την προμήθεια των 18 μαχητικών Rafale.

Η σύμβαση αφορά 4 μονοθέσια καινούργια αεροσκάφη και 2 διθέσια, 10 μονοθέσια μεταχειρισμένα Rafale και 2 διθέσια μεταχειρισμένα αεροσκάφη μαζί με την εφοδιαστική υποστήριξη, τα ανταλλακτικά, τον επίγειο εξοπλισμό υποστήριξης, την εκπαίδευση κ.ά.

Τα πρώτα έξι μεταχειρισμένα Rafale θα αρχίσουν να παραλαμβάνονται από τον Ιούλιο του τρέχοντος έτους με ρυθμό ενός ανά μήνα, ενώ τα έξι καινούργια θα παραληφθούν την Άνοιξη του 2022. Τα τελευταία έξι μεταχειρισμένα θα παραληφθούν στις αρχές του 2023.

Σημαντική ενίσχυση της Πολεμικής Αεροπορίας και πρόταση για απόκτηση γαλλικών φρεγατών

Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος κατά την τελετή των υπογραφών δήλωσε ότι η αποκτηση των Rafale από την Ελλάδα αποτελεί ορόσημο της αμυντικής συνεργασίας και των σχέσεων Ελλάδας – Γαλλίας.

Ο Ν. Παναγιωτόπουλος τόνισε ότι η συμφωνία θα συμβάλλει “στην περαιτέρω ενίσχυση της μαχητικής ικανότητας και της αποτρεπτικής ισχύος της Πολεμικής Αεροπορίας και των Ενόπλων Δυνάμεων, βασική αποστολή των οποίων είναι η υπεράσπιση της εδαφικής ακεραιότητας και των κυριαρχικών δικαιωμάτων της πατρίδος μας”.

“Είμαστε”, είπε ο Ν. Παναγιωτόπουλος, “πραγματικά υπερήφανοι, καθώς ποτέ ξανά οι διαπραγματεύσεις για ένα τόσο σύνθετο και μεγάλο εξοπλιστικό πρόγραμμα δεν ολοκληρώθηκαν τόσο γρήγορα και τόσο μεθοδικά”. Ο υπουργός έδωσε συγχαρητήρια σε όσους συμμετείχαν και από τις δύο πλευρές, ενώ επεσήμανε ότι “με την απόκτηση των μαχητικών αεροσκαφών Rafale η δύναμη πυρός της ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας θα πολλαπλασιαστεί”.

Aναφερόμενος στα ειδικά χαρακτηριστικά των Rafale, ο Ν. Παναγιωτόπουλος δήλωσε ότι “τα προηγμένα ηλεκτρονικά συστήματα (αισθητήρες ραντάρ, συστήματα ηλεκτρονικού πολέμου κλπ), σε συνδυασμό με τα στρατηγικού χαρακτήρα όπλα τους, τα καθιστούν σημαντικό παράγοντα αεροπορικής υπεροχής”.

Μιλώντας για την επιλογή της αγοράς των γαλλικών μαχητικών, ο υπουργός τόνισε τον στρατηγικό χαρακτήρα των ελληνο-γαλλικών σχέσεων, καθώς “και την αμέριστη στήριξη της Γαλλίας στη χώρα μας, απέναντι σε προκλήσεις και απειλές”.

“Η συμφωνία”, είπε ο Ν. Παναγιωτόπουλος, “επιβεβαιώνει μία μακροχρόνια παράδοση εξαιρετικών σχέσεων συνεργασίας μεταξύ των χωρών μας, τόσο σε διμερές επίπεδο όσο και στο πλαίσιο περιφερειακών και διεθνών οργανισμών. Σχέσεις που εδράζονται στην αλληλεγγύη και την ισχυρή, διαχρονική και ειλικρινή φιλία των χωρών και των λαών μας, ήδη από την εποχή της Ελληνικής Επανάστασης το 1821, και την συνεισφορά των Γάλλων φιλελλήνων και της Γαλλίας, ως μεγάλης δύναμης, στον εθνικό αγώνα για την ελευθερία”.

Η γαλλίδα υπουργός Άμυνας υπογράμμισε το γεγονός ότι η Ελλάδα αποτελεί την πρώτη ευρωπαϊκή χώρα που αποκτά το γαλλικό μαχητικό αεροσκάφος. Παράλληλα η Γαλλίδα υπουργός επισήμως εξέφρασε την πρόθεση της Γαλλίας να καταθέσει νέα προσφορά για τη ναυπήγηση τεσσάρων φρεγατών Belharra πολλαπλών ρόλων. Όπως ανέφερε η Γαλλίδα υπουργός, τις επόμενες ημέρες αναμένεται να κατατεθεί από την γαλλική πλευρά η πρόταση για τις φρεγάτες του ΠΝ.

Η Γαλλίδα υπουργός ‘Αμυνας διευκρίνισε ότι η προμήθεια των Rafale λειτουργεί ως πολλαπλασιαστής αποτρεπτικής ικανότητας για την ελληνική Πολεμική Αεροπορία, ενώ προανήγγειλε τη συμμετοχή της Γαλλίας στην άσκηση “Σκύρος” καθώς και στην άσκηση “Ηνίοχος” τον Απρίλιο, με 8 αεροσκάφη Rafale. Η Φλ. Παρλί ανέφερε, επίσης, ότι το γαλλικό αεροπλανοφόρο Σαρλ Ντε Γκολ, στο πλαίσιο της αποστολής του στα τέλη Φεβρουαρίου, θα πλεύσει στην Ανατολική Μεσόγειο συνοδευόμενο από φρεγάτα του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού.

“Η ελπίδα που θα διατυπώσω είναι να συνεχιστεί η σχέση εμπιστοσύνης Ελλάδας Γαλλίας” είπε η Γαλλίδα υπουργός ενώ ανέφερε, ακόμη, ότι η Γαλλία “θα διαβιβάσει σύντομα προτάσεις στην Ελλάδα για να ανανεώσει τον στόλο του Πολεμικού της Ναυτικού”.

Από γαλλικής πλευράς, πέραν της υπουργού ‘Αμυνας Φλοράνς Παρλί, συμμετείχαν, μεταξύ άλλων, ο Γάλλος πρέσβης στην Αθήνα Πατρίκ Μεσονάβ, ο αρχηγός της γαλλικής αεροπορίας στρατηγός Φιλίπ Λαβίν, ο σύμβουλος βιομηχανικών υποθέσεων της γαλλικής κυβέρνησης Μ. Ντεσίντ και η σύμβουλος ευρωπαϊκών υποθέσεων της γαλλικής κυβέρνησης Μ. Καντάν.

Εξάλλου, σύμφωνα με πληροφορίες, εντός του πρώτου δεκαημέρου του Φεβρουαρίου, τα πρώτα γαλλικά Rafale θα προσγειωθούν στην Τανάγρα για συνεκπαίδευση με αεροσκάφη της Πολεμικής Αεροπορίας.

Υπενθυμίζεται ότι το συνολικό κόστος κτήσης των 18 αεροσκαφών ανέρχεται σε 1,92 δισ. ευρώ χωρίς κρατήσεις. Εξ αυτών, τα έξι είναι καινούργια και τα δώδεκα μεταχειρισμένα.Το κόστος για τον εξοπλισμό των αεροσκαφών (τηλεκατευθυνόμενα βλήματα Meteor) καθώς και τις απαραίτητες αναβαθμίσεις των υπαρχόντων βλημάτων (τύπου Mica, Scalp και Ecoxet) ανέρχεται σε 400 εκατ. ευρώ χωρίς τις κρατήσεις.

Οι πρώτοι πιλότοι και τεχνικοί της Πολεμικής Αεροπορίας αναμένεται να ταξιδέψουν στη Γαλλία το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα για να εκπαιδευτούν.

Πηγή


Κοινοποιησέ το
Συνέχεια ανάγνωσης

Πολιτικά

Μητσοτάκης για τα Rafale: «Η θωράκιση της Ελλάδας ποτέ δεν ήταν απειλή για άλλη χώρα»

Kalamata Times

Ανέβηκε

στις

Κοινοποιησέ το

Ένα σαφές μήνυμα προς την Τουρκία έστειλε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης με τις δηλώσεις του μετά την συνάντησή του με την υπουργό ‘Αμυνας της Γαλλίας Φλοράνς Παρλύ, στο Μέγαρο Μαξίμου με αφορμή την υπογραφή της συμφωνίας για την απόκτηση των 18 Rafale που θα αποτελέσουν τη νέα Μοίρα της Πολεμικής Αεροπορίας της Ελλάδας.

Οπρωθυπουργός αναφερόμενος στη σημερινή επανέναρξη των διερευνητικών συνομιλιών με την Τουρκία τόνισε ότι η ειλικρίνεια και η ισορροπία είναι προϋποθέσεις που ευνοούν τον διάλογο για την οριοθέτηση των θαλάσσιων ζωνών, “που είναι και το αντικείμενο αυτών των διερευνητικών” και πρόσθεσε ότι “η θωράκιση της Ελλάδας ποτέ δεν αποτέλεσε κίνδυνο για κάποια άλλη χώρα. Αντιθέτως ήταν πάντα ένας παράγοντας ασφάλειας στην ευρύτερη περιοχή”.

Ο κ. Μητσοτάκης αναφερόμενος στην προμήθεια των γαλλικών  αεροσκαφών Rafale  επισήμανε με νόημα, ότι αυτή η αγορά “αντανακλά το δόγμα της εθνικής μας στρατηγικής σύμφωνα με τo οποίo η άμυνα μας είναι ένας “δίδυμος” πυλώνας της εξωτερικής μας πολιτικής”.

“Αποτελεί ένδειξη της ανάγκης άμεσης και πιο στενής στρατιωτικής συνεργασίας σε ευρωπαϊκό επίπεδο στη Μεσόγειο. Στη “mare nostrum” , όπως την αποκαλεί εύστοχα ο Πρόεδρος Μακρόν, εφόσον εκεί συναντώνται τα ζωτικά συμφέροντα όλων των χωρών της Ε.Ε” πρόσθεσε ο πρωθυπουργός.

Ο κ. Μητσοτάκης τόνισε ότι η αγορά των αεροσκαφών εντάσσεται σε ένα πρόγραμμα ανανέωσης εξοπλισμού και στους τρεις κλάδους των Ενόπλων Δυνάμεων, και πρόσθεσε ότι είναι η τρίτη φορά που η Πολεμική Αεροπορία της χώρας μας εμπιστεύεται την γαλλική βιομηχανία καθώς προηγήθηκε και το Mirage F1 εδώ και περίπου μισό αιώνα και το Mirage 2000 εδώ και περίπου 30 χρόνια και η εκδοχή 2000-5, εδώ και 15 χρόνια.

“Οι προκάτοχοι των Rafale έχουν ήδη αποδείξει την αξία τους στους ουρανούς του Αιγαίου. Και οι πιλότοι είναι εξοικειωμένοι με τα χαρακτηριστικά των πτήσεων, ένας παράγοντας ο οποίος αναμφίβολα έπαιξε ρόλο στην επιλογή μας. Αλλά προφανώς ρόλο έπαιξε και η σημασία της άμεσης διαθεσιμότητας των αεροσκαφών. Επομένως, σήμερα ανοίγει ένα νέο κεφάλαιο στη μακρά ιστορία της στρατιωτικής και στρατηγικής συνεργασίας των δύο χωρών μας.  Αλλά και νέες ευκαιρίες για την ελληνική αμυντική βιομηχανία” πρόσθεσε ο πρωθυπουργός.

Τέλος αναφέρθηκε στον εορτασμό των 200 ετών από την έναρξη της ελληνικής επανάστασης και εξήρε την στήριξη της Γαλλίας κάνοντας έναν παραλληλισμό με το παρόν.

“Η στήριξη της Γαλλίας ήταν μεγάλη και τότε, όπως και σήμερα. Όχι μόνο μέσω των μηνυμάτων της δικής της Επανάστασης, που αποτέλεσε έμπνευση για τη δική μας επανάσταση. Αλλά και εμπράκτως.  Η συνεργασία ανάμεσα στην Ελλάδα και την Γαλλία έρχεται από πολύ μακριά και πηγαίνει πολύ μακριά. Το διδάσκει η Ιστορία. Και αυτό αποδεικνύεται και από τις επιλογές των χωρών μας στο πέρασμα του χρόνου. Με σταθερό στόχο την περιφρούρηση της ειρήνης, της σταθερότητας και της συνεργασίας, αυτόν τον δρόμο ακολουθούμε και τώρα” κατέληξε ο πρωθυπουργός.

Δηλώσεις της Φλοράνς Παρλύ

Από την πλευρά της η γαλλίδα υπουργός ‘Αμυνας Φλοράνς Παρλύ επισήμανε ότι οι διμερείς σχέσεις μεταξύ Γαλλίας και Ελλάδας σημείωσε πρόοδο, και η στρατηγική εταιρική σχέση “για την οποία είχατε μιλήσει εδώ και σχεδόν έναν χρόνο- στις 29 Ιανουαρίου 2020- με τον πρόεδρο Μακρόν, εγγράφεται σε ένα πλαίσιο στο οποίο επιθυμούμε να προαγάγουμε όλο και περισσότερο την Ευρώπη μας και να συμβάλουμε από κοινού, μεταξύ μας ως Ευρωπαίοι, στην προστασία των συμπολιτών μας και της ασφάλειάς μας”.

Η γαλλίδα υπουργός είπε επίσης ότι το πρόγραμμα συνεργασίας θα είναι ιδιαίτερο πυκνό για τις επόμενες εβδομάδες, καθώς οι αεροπορίες των δυο χωρών θα διεξάγουν κοινές ασκήσεις σε μερικές μέρες, ενώ υπάρχει, επίσης, και το σχέδιο για νέα κοινή άσκηση τον Απρίλιο.

“Αλλά και στη συνέχεια  καθώς το αεροπλανοφόρο Charles de Gaulle θα περιπολεί στη Μεσόγειο, έχω την αίσθηση ότι η Ελλάδα θα μας συνοδεύσει με μια φρεγάτα κατά την επιχείρηση αυτή. Επομένως, το βλέπετε και εσείς, εργαζόμαστε και βραχυπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα, και για τη διμερή μας σχέση και για την Ευρώπη” είπε με νόημα η γαλλίδα υπουργός ‘Αμυνας.

Ποιοι συμμετείχαν

Στη συνάντηση – σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές – συζητήθηκε η περαιτέρω διεύρυνση των εξαιρετικών διμερών σχέσεων, η συνεργασία στον αμυντικό τομέα και η κατάσταση στην Ανατολική Μεσόγειο.

Από ελληνικής πλευράς, στη συνάντηση συμμετείχαν ο Υπουργός Εθνικής ‘Αμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος, η επικεφαλής του Διπλωματικού Γραφείου του Πρωθυπουργού, Πρέσβης Ελένη Σουρανή, ο Σύμβουλος Εθνικής Ασφάλειας Θάνος Ντόκος και ο Διευθυντής του Γραφείου Τύπου του Πρωθυπουργού Δημήτρης Τσιόδρας.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ


Κοινοποιησέ το
Συνέχεια ανάγνωσης

Πολιτικά

Για τη «μεταβατική» ΚΑΠ και την τιμή στο ελαιόλαδο

Kalamata Times

Ανέβηκε

στις

Κοινοποιησέ το

Η «μεταβατική» ΚΑΠ, που προετοιμάζει τη μετάβαση από την προηγούμενη ΚΑΠ (2014 – 2020) στη νέα (μέχρι το 2027), ψηφίστηκε την Τετάρτη 15/12 στο Ευρωκοινοβούλιο. Στην ψήφισή της ομονόησαν σύσσωμοι οι Ελληνες ευρωβουλευτές με μόνη εξαίρεση την Ευρωκοινοβουλευτική Ομάδα του ΚΚΕ που καταψήφισε.

Άρθρο του Θανάση ΚΟΛΙΖΕΡΑ
Ο Θ. Κολιζέρας είναι μέλος του τμήματος Αγροτικής Πολιτικής της ΚΕ του ΚΚΕ και μέλος του Γραφείου Περιοχής Πελοποννήσου του ΚΚΕ

Το ψηφισμένο κείμενο κινείται σύμφωνα με τις διατάξεις της ΚΑΠ 2014 – 2020, η ισχύς των οποίων, μαζί με την αντίστοιχη χρηματοδότηση, παρατείνεται για δύο επιπλέον χρόνια (2021 και 2022), έως ότου δηλαδή εξασφαλιστούν οι προϋποθέσεις εκκίνησης της νέας περιόδου.

Από την άποψη αυτή δεν υφίσταται κάτι άξιο νέου σχολιασμού πέρα από αυτά που έχουν διαχρονικά επισημανθεί από το ΚΚΕ σχετικά με τον χαρακτήρα και τον προσανατολισμό της ΚΑΠ ως μιας πολιτικής που έχει ως στόχο τη θωράκιση της ανταγωνιστικότητας του ευρωενωσιακού κεφαλαίου (βλέπε ΚΕ του ΚΚΕ: «Η παρέμβαση του ΚΚΕ στους βιοπαλαιστές αγρότες, πρακτικά ευρείας Ολομέλειας», Εκδόσεις «Σύγχρονη Εποχή», 2020 σελ. 33 – 52).

Υπάρχει ωστόσο μια διάταξη που προστίθεται στους υφιστάμενους κανονισμούς με σκοπό να εξειδικεύσει ήδη ισχύουσες γενικές κατευθύνσεις, η οποία δεν θα μπορούσε να μείνει ασχολίαστη. Αφορά τον τομέα του ελαιόλαδου και τον Κανονισμό που διέπει την Κοινή Οργάνωση Αγορών (ΚΟΑ) της ΕΕ (1308/2013).

Με το ψήφισμα του Ευρωκοινοβουλίου για τη μεταβατική ΚΑΠ προστέθηκε στον συγκεκριμένο Κανονισμό ένα επιπλέον άρθρο, το 167α, το οποίο θέτει την ανάγκη βελτίωσης της «αυτορρύθμισης της αγοράς ελαιόλαδου» με τη θέσπιση ρητής απαγόρευσης καθορισμού από τα κράτη της ΕΕ οποιασδήποτε μορφής τιμής, ακόμα και ως ενδεικτικής ή συνιστώμενης κατά την «πρώτη» εμπορία του προϊόντος, δηλαδή κατά την πώληση του ελαιόλαδου από τον αγροτοπαραγωγό στον βιομήχανο ή στον έμπορο/διακινητή/εξαγωγέα.

Το ερώτημα που τίθεται είναι εύλογο:Τι είναι αυτό που ώθησε το Ευρωκοινοβούλιο να προβεί σε αυτήν την ειδική αναφορά στο ελαιόλαδο, από τη στιγμή που ούτως ή άλλως ισχύουν οι γενικοί κανόνες απαγόρευσης καθορισμού τιμών στα αγροτικά προϊόντα με κρατική παρέμβαση;

Ορισμένες αναγκαίες επισημάνσεις

Για να απαντηθεί θα πρέπει να προηγηθούν ορισμένες διευκρινίσεις:

  • Η πολιτική ενιαιοποίησης της ευρωενωσιακής αγοράς και η συνεπακόλουθη ανάγκη άρσης εμποδίων και περιορισμών στην κίνηση του κεφαλαίου, ως αναγκαία προϋπόθεση για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των μονοπωλίων της ΕΕ στον παγκόσμιο ανταγωνισμό, οδήγησαν εδώ και 2 περίπου δεκαετίες σε εγκατάλειψη1, μέσω των αναθεωρήσεων της ΚΑΠ, της όποιας πολιτικής «εγγυημένων» τιμών προβλεπόταν για τα αγροτικά προϊόντα κατά το παρελθόν. Παράλληλα προτάχθηκε η υιοθέτηση ενός συστήματος αγροτικών επιδοτήσεων, αποσυνδεδεμένων από την ποσότητα και ποιότητα του παραγόμενου προϊόντος, που χορηγούνται ως «στήριξη» του αγροτικού εισοδήματος (άμεσες ενισχύσεις, εξισωτικές αποζημιώσεις, de minimis ενισχύσεις, κρατικές οικονομικές ενισχύσεις κ.ά.) με βάση δικαιώματα θεμελιωμένα στο μέγεθος της γεωργικής έκτασης.

Με αυτόν τον τρόπο το εμποροβιομηχανικό κεφάλαιο και το αστικό κράτος αποδεσμεύτηκαν από κάθε υποχρέωση καταβολής εγγυημένης τιμής στους αγροτοπαραγωγούς.

Με δεδομένο ότι σημαντικός όγκος της αγροτικής παραγωγής, σε όλες σχεδόν τις χώρες της ΕΕ, εξακολουθεί να προέρχεται από μικρομεσαίες εκμεταλλεύσεις, τα μονοπώλια της μεταποίησης και της εμπορίας απέκτησαν τη δυνατότητα να συμπιέζουν χωρίς όριο τις τιμές αγοράς των αγροτικών προϊόντων, επιτείνοντας στα άκρα την καταλήστευση του βιοπαλαιστή αγρότη. Την ίδια στιγμή βεβαίως το ευρωενωσιακό κεφάλαιο σε μια σειρά από κλάδους της οικονομίας έχει εξασφαλισμένες τιμές και κέρδη με βάση τους Κανονισμούς της ΕΕ.

Παραδείγματα αποτελούν: Τα κόμιστρα των διοδίων, η τιμή της κιλοβατώρας στους παραγωγούς ΑΠΕ, οι τιμές στα δίκτυα κινητής και σταθερής τηλεφωνίας κ.ά. Σε αυτά ήρθε η επικαιρότητα να προσθέσει το παράδειγμα των εμβολίων για την Covid-19 όπου τα κράτη έχουν προκαταβάλει δισεκατομμύρια για την εγγυημένη κερδοφορία των ομίλων της φαρμακοβιομηχανίας, με την ΕΕ να κρατάει εφτασφράγιστο μυστικό τις συμφωνίες μαζί τους αλλά και το παράδειγμα της Τράπεζας Πειραιώς, την οποία η κυβέρνηση της ΝΔ αποζημιώνει με 6 ευρώ ανά μετοχή την ώρα που η χρηματιστηριακή της τιμή μόλις που ξεπερνά τα 1,2 ευρώ.

  • Στο πλαίσιο αυτό αναπτύχθηκε ως κοινό χαρακτηριστικό όλων των αστικών κομμάτων η καθολική αποστροφή τους προς την πολιτική των εγγυημένων τιμών στα αγροτικά προϊόντα, αναδεικνύοντας για άλλη μια φορά τη στρατηγική τους σύμπλευση. Η προηγούμενη κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ πρόβαλλε το επιχείρημα ότι οι εγγυημένες τιμές είναι ασύμβατες με την ΚΑΠ, την οποία διαφήμιζε ως μονόδρομο για τους βιοπαλαιστές αγρότες.

Η σημερινή κυβέρνηση της ΝΔ το έχει στην κυριολεξία «τερματίσει», με τον πρώην υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων να χαρακτηρίζει όπου σταθεί και όπου βρεθεί τις εγγυημένες τιμές «καταστροφικές» και ότι δήθεν τις διεκδικούν μόνο οι «κομμουνιστές αγρότες».

Μάλιστα, στο πλαίσιο της εκτεταμένης κρατικής παρέμβασης για τη διαχείριση της καπιταλιστικής κρίσης που επιταχύνθηκε από την πανδημία της Covid-19, έφτασε στο σημείο να υποδεικνύει2 στους αγρότες να πωλούν την παραγωγή τους «σε οποιαδήποτε τιμή, όσο όσο, ακόμα και με ζημιά», ώστε αυτή να καταγράφεται από τις υπηρεσίες του υπουργείου, και αν και εφόσον πληρούνται οι αναγκαίες προϋποθέσεις (κατάθεση φακέλου στην ΕΕ και σχετική έγκριση), να τους χορηγηθούν τα ψίχουλα της όποιας αποζημίωσης αποφασιστεί. Πρόκειται για μια προτροπή που ρίχνει αέρα στα πανιά των εκβιασμών των εμποροβιομηχάνων, που θησαυρίζουν και μέσα στην πανδημία εις βάρος των βιοπαλαιστών αγροτών.

  • Είναι χαρακτηριστικά τα όσα συμβαίνουν τα τελευταία χρόνια στη χώρα μας με την ελαιοκαλλιέργεια, έναν γεωργικό κλάδο όπου πάνω από το 90% της παραγωγής προέρχεται από μικρές και μεσαίες εκμεταλλεύσεις ατομικών αγροτοπαραγωγών, ενώ η τυποποίηση – διάθεση – εμπορία του ελαιόλαδου είναι μονοπωλημένη από μια χούφτα επιχειρήσεις.

Η τιμή του έξτρα παρθένου ελαιόλαδου στον παραγωγό, τόσο κατά τη φετινή όσο και την περυσινή ελαιοκομική περίοδο, κυμαίνεται κατά μέσο όρο3 γύρω από τα 2,5 ευρώ ανά κιλό, ενώ το κόστος παραγωγής (με τον υπολογισμό και της εργασίας του παραγωγού με βάση το κατώτερο μεροκάματο) στις περισσότερες περιπτώσεις ξεπερνά τα 3 ευρώ. Την ίδια ώρα, το 58% της περυσινής παραγωγής και σχεδόν το 50% της φετινής4 κατευθύνονται σε εξαγωγές με κυριότερες χώρες προορισμού5 την Ιταλία, τη Γερμανία, τις ΗΠΑ6, την Αυστρία, τον Καναδά, τη Γαλλία7 και τις Κάτω Χώρες8 με τιμές πώλησης στα σούπερ μάρκετ των συγκεκριμένων χωρών που ξεκινούν από 7,5 ευρώ/λίτρο και φτάνουν τα 20, ενώ στα λεγόμενα delicatessen μέχρι 50 ευρώ/λίτρο.

Αλλά και στην Ελλάδα η λιανική τιμή κυμαίνεται μεταξύ 4 και 10 ευρώ. Είναι δηλαδή εξόφθαλμη μια τεράστια διαφορά που οφείλεται στην κλοπή του μόχθου του βιοπαλαιστή ελαιοπαραγωγού στην οποία στηρίζονται η κερδοφορία και η εξωστρέφεια των εμποροβιομήχανων.

Για την άμβλυνση των επιπτώσεων αυτής της κατάστασης και βασικά για να μπορέσει να συνεχιστεί μια καλλιέργεια, όπου οι αγρότες επί δύο έτη αδυνατούν να καλύψουν ακόμα και τα έξοδά της, η κυβέρνηση προχώρησε9 (στο πλαίσιο των ενισχύσεων για την Covid-19) σε συνεννόηση με την ΕΕ, και στη λογική πάντα των αποσυνδεδεμένων αγροτικών επιδοτήσεων, στη χορήγηση μιας κατ’ αποκοπή αποζημίωσης10 30 ευρώ ανά στρέμμα ελαιοκαλλιέργειας (0,1 ευρώ ανά κιλό λαδιού) μόνο για τους κατά κύριο επάγγελμα11 αγρότες.

Ασφαλώς μέσα από αυτήν τη διαδικασία όχι μόνο δεν πρόκειται να καλυφθεί η απώλεια εισοδήματος των ελαιοπαραγωγών αλλά δίνεται πάτημα για ακόμα μεγαλύτερη λεηλασία της παραγωγής τους από τους βιομήχανους και τους εμπόρους/μεγαλοεξαγωγείς.

  • Το αίτημα των εγγυημένων τιμών στα αγροτικά προϊόντα, τέτοιων ώστε να εξασφαλίζονται εισόδημα επιβίωσης στον αγρότη και παράλληλα προσιτές τιμές στη λαϊκή κατανάλωση, συγκινεί τους βιοπαλαιστές αγρότες σε όλα τα μήκη και πλάτη του κόσμου καθώς μπορεί να αποτελέσει ένα ελάχιστο μέτρο προστασίας τους απέναντι στην ασυδοσία του εμποροβιομηχανικού κεφαλαίου.

Είναι χαρακτηριστικές οι πρόσφατες κινητοποιήσεις εκατομμυρίων αγροτών στην Ινδία ενάντια στα κυβερνητικά μέτρα που, κατ’ επιταγή των αξιώσεων των μονοπωλιακών ομίλων και στο όνομα της ανταγωνιστικότητας της καπιταλιστικής οικονομίας, προωθούν την κατάργηση της κρατικής απορρόφησης της παραγωγής και τις όποιες εγγυημένες τιμές αυτή εξασφάλιζε.

Στις συνθήκες της διεθνοποιημένης αγοράς το αίτημα αυτό συμπυκνώνει την αντικειμενική αντίθεση ανάμεσα στους βιοπαλαιστές αγρότες, από τη μια, το κεφάλαιο που ιδιοποιείται την αγροτική παραγωγή και τα αστικά κράτη, από την άλλη. Το γεγονός δηλαδή ότι ο βιομήχανος, ο έμπορος και το κράτος τους είναι αντίπαλοι του βιοπαλαιστή αγρότη και όχι «συνέταιροι» ή «συνεργάτες», όπως ισχυρίζονται ΕΕ και κυβερνήσεις.

  • Το παράδειγμα της Ισπανίας: Πριν από περίπου έναν χρόνο (Δεκέμβρης 2019 και Γενάρης 2020) εκδηλώθηκαν στην Ισπανία μεγάλες αγροτικές κινητοποιήσεις με βασικό αίτημα τη βελτίωση των τιμών διάθεσης των αγροτικών προϊόντων. Η νεοεκλεγείσα τότε (Γενάρης 2020) σοσιαλδημοκρατική κυβέρνηση, στην οποία συμμετέχει και ο «ΣΥΡΙΖΑ Ισπανίας» – Podemos, προχώρησε σε ελιγμό εξαπάτησης εξαγγέλλοντας (τον Φλεβάρη 2020) ένα πλέγμα νομοθετικών ρυθμίσεων12 το οποίο οριστικοποίησε πριν από λίγες μέρες (16 Δεκέμβρη 2020).

Η νέα νομοθεσία13 απαγορεύει την πώληση αγροτικών προϊόντων με ζημιά του αγροτοπαραγωγού και ορίζει ότι στο πλαίσιο της υπογραφής γραπτών συμβάσεων ανάμεσα στον αγρότη και τον έμπορο ή τον μεταποιητή, που καθίστανται υποχρεωτικές, θα πρέπει να περιλαμβάνεται ρητά ο καθορισμός τιμής ίσης ή μεγαλύτερης του κόστους παραγωγής, με ευθύνη όμως των συμβαλλόμενων μερών και όχι ενιαία από το κράτος.

Όπως επισήμανε σε δηλώσεις του14 ο αρμόδιος υπουργός, ο προσδιορισμός του κόστους θα εξαρτάται από τη «διαπραγματευτική ικανότητα των μερών». Δηλαδή, οι αγροτοπαραγωγοί θα εξακολουθήσουν να είναι εκτεθειμένοι στις ορέξεις του εμποροβιομηχανικού κεφαλαίου που θα συνεχίσει να καθορίζει τις τιμές. Κάτι ανάλογο της συμβολαιακής γεωργίας, η οποία αναπτύσσεται και στη χώρα μας. Το μόνο που αλλάζει είναι η υποχρεωτικότητα στην υπογραφή σύμβασης, που στην ουσία «δένει» τον αγρότη στο άρμα του καπιταλιστή.

Από το μέτρο εξαιρείται η παράδοση αγροτικών προϊόντων στους συνεταιρισμούς ενώ σε ό,τι αφορά τις τιμές πώλησής τους στη λαϊκή κατανάλωση, πέρα από ευχολόγια15 περί «εύρυθμης λειτουργίας της αγοράς», δεν υπάρχει κανένα μέτρο ελέγχου τους.

Είναι σαφές ότι οι συγκεκριμένες ρυθμίσεις, αν και παρουσιάστηκαν από τη σοσιαλδημοκρατική κυβέρνηση ως μέτρα στήριξης των βιοπαλαιστών αγροτών και των τιμών με τα οποία αυτοί διαθέτουν τα προϊόντα τους σε εμπόρους και βιομηχάνους, κινούνται προς την αντίθετη κατεύθυνση, κάτι που έχει επισημανθεί από αρκετούς αγροτικούς φορείς16.

Γι’ αυτό, πέρα από τους προβληματισμούς17 της Επιτροπής Ανταγωνισμού και του Συμβουλίου της Επικρατείας της Ισπανίας περί «κινδύνου υπέρβασης των προβλεπόμενων από τους κοινοτικούς κανονισμούς και οδηγίες», οι αντιδράσεις από τους συλλογικούς φορείς του ισπανικού εμποροβιομηχανικού κεφαλαίου και από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή υπήρξαν μάλλον χλιαρές και επικεντρώθηκαν περισσότερο στην ανάγκη παροχής διευκρινίσεων και λιγότερο στην ουσία, ενώ επισημάνθηκε18 ο κίνδυνος δημιουργίας «προσδοκιών» στους αγρότες, οι οποίες δεν ανταποκρίνονται στο περιεχόμενο των ρυθμίσεων .

Καμιά αυταπάτη για το χαρακτήρα της ΚΑΠ και τις μεταρρυθμίσεις της

Για να επανέλθουμε στο αρχικό ερώτημα: Το Ευρωκοινοβούλιο, λαμβάνοντας υπόψη όλα τα παραπάνω και πάνω απ’ όλα το γεγονός ότι στην Ισπανία αντιστοιχεί το 66%19 της συνολικής παραγωγής ελαιόλαδου στην ΕΕ, επιβεβαίωσε με το ψήφισμα, που το ίδιο διαμόρφωσε για την μεταβατική ΚΑΠ, την ήδη ισχύουσα απαγόρευση καθορισμού τιμής με κρατική παρέμβαση, εξειδικεύοντας την για το συγκεκριμένο προϊόν.

Έδειξε με αυτόν τον τρόπο τα οξυμένα αντανακλαστικά του προκειμένου να αποφευχθούν τυχόν παρεξηγήσεις και παρερμηνείες, να καταρριφθούν τυχόν «προσδοκίες» που ούτως ή άλλως δεν στηρίζονται πουθενά αλλά και να προληφθεί κάθε πιθανό μελλοντικό ρήγμα ή «απορρύθμιση» στην ενιαία καπιταλιστική αγορά της ΕΕ και στη διατάραξη της εμποροβιομηχανικής κερδοφορίας κάτω από τις αγωνιστικές διεκδικήσεις. Αποδεικνύεται για άλλη μια φορά ότι οι ανάγκες των βιοπαλαιστών αγροτών δεν χωρούν στις αποφάσεις των κυβερνήσεων, της ΕΕ και του συνόλου των θεσμών της.

Τα παραπάνω καθιστούν σαφή την ανάγκη να μην υπάρξει καμιά αυταπάτη για τον χαρακτήρα της ΚΑΠ και των μεταρρυθμίσεών της. Οι βιοπαλαιστές γεωργοί και κτηνοτρόφοι δεν έχουν άλλη διέξοδο από τον δρόμο του αγώνα, σε κατεύθυνση σύγκρουσης με τους αντιπάλους τους, που είναι οι έμποροι, οι τραπεζίτες, οι βιομήχανοι, το κράτος, οι κυβερνήσεις και η ΕΕ.

Χρήσιμο εργαλείο σε αυτήν την κατεύθυνση είναι το συνεκτικό πλαίσιο πάλης που θέτει επί τάπητος βασικούς άξονες αιτημάτων απαραίτητων για την επιβίωση (εισόδημα/τιμές – κόστος παραγωγής – προστασία της παραγωγής κ.λπ.). Κρίσιμο ζήτημα είναι η συμπόρευση και η κοινή δράση με τους εργατοϋπαλλήλους και τους αυτοαπασχολούμενους των πόλεων στη βάση των κοινών προβλημάτων που οξύνονται, κάτι που φάνηκε με τον πιο ξεκάθαρο τρόπο στις συνθήκες της πανδημίας. Ο φαύλος κύκλος θα συνεχίζεται όσο τα κλειδιά της οικονομίας τα κατέχει το κεφάλαιο.

Απέναντι σε αυτόν προβάλλει η ανάγκη μιας ανώτερης οργάνωσης της κοινωνίας, όπου στο έδαφος της εργατικής εξουσίας θα αξιοποιούνται με επιστημονικό κεντρικό σχεδιασμό τα κοινωνικοποιημένα μέσα παραγωγής, το εργατικό δυναμικό, τα επιτεύγματα της νέας τεχνολογίας, με γνώμονα την κοινωνική ευημερία. Αυτή η εξουσία είναι η μόνη που μπορεί να εξασφαλίσει στον βιοπαλαιστή αγρότη:

  • Κοινωνικοποιημένη γη για καλλιέργεια και πλήρη απαλλαγή από ενοίκια, υποθήκες και χρέη
  • Εγγυημένες τιμές στα αγροτικά προϊόντα και χαμηλό κόστος παραγωγής με κοινωνικοποίηση των μονοπωλίων μεταποίησης και εμπορίας και κρατική βιομηχανία παραγωγής αγροτικών μέσων, εφοδίων και μηχανημάτων
  • Επιστημονικό κεντρικό σχεδιασμό για ανάπτυξη των παραγωγικών δυνατοτήτων της χώρας και εγγυημένη απορρόφηση της παραγωγής μέσω του κρατικού εμπορίου.
  • Επιστημονικοτεχνική υποστήριξη, προστασία της παραγωγής και παραγωγικό συνεταιρισμό πραγματικό αποκούμπι και όχι μηχανισμό απομύζησης.
  • Ικανοποίηση του συνόλου των κοινωνικών αναγκών για υψηλού επιπέδου κρατικές υπηρεσίες Υγείας, Παιδείας, Πρόνοιας, για αξιοπρεπή διαβίωση, ελεύθερο χρόνο με δυνατότητες πραγματικής ξεκούρασης και ποιοτικής αναψυχής.

Υπάρχει άλλος δρόμος, ο σοσιαλισμός. Αυτόν το δρόμο φωτίζει μαχητικά το ΚΚΕ, μπαίνοντας μπροστά για την οργάνωση της λαϊκής, εργατικής αντεπίθεσης, για να μην πληρώσει ξανά ο λαός τη νέα κρίση.

Παραπομπές

  1. Είναι χαρακτηριστική η απάντηση του Ευρωπαίου Επίτροπου Γεωργίας σε πρόσφατη σχετική ερώτηση της Ευρωκοινοβουλευτικής Ομάδας του ΚΚΕ: https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/E-9-2020-001010-ASW_EL.html
  2. https://www.agro24.gr/agrotika/agora/times-proionton/na-poylisoyn-misotimis-ta-proionta-leei-o-voridis-stoys-paragogoys
  3. Επίσημα στοιχεία ΕΕ: https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/food-farming-fisheries/plants_and_plant_products/documents/olive-oil-dashboard_en.pdf
  4. Επίσημα στοιχεία ΕΕ: https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/food-farming-fisheries/plants_and_plant_products/documents/olive-oil-balance-sheet_fr.pdf
  5. Επίσημα στοιχεία ΕΕ: https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/food-farming-fisheries/plants_and_plant_products/documents/olive-oil-intra-trade_en.pdf
  6. Πρεσβεία της Ελλάδας στην Ουάσιγκτον: «Η αγορά του ελαιόλαδου στις ΗΠΑ», 2018 https://agora.mfa.gr/infofiles/olive%20oil_Feb2018%204%20us%202%20us.pdf
  7. Πρεσβεία της Ελλάδας στο Παρίσι: «Η αγορά ελαιολάδου στη Γαλλία»., 2018
  8. Πρεσβεία της Ελλάδας στις Βρυξέλλες: «Η αγορά του ελαιόλαδου στο Βέλγιο» 2019 https://agora.mfa.gr/infofiles/%CE%95%CE%9B%CE%91%CE%99%CE%9F%CE%9B%CE%91%CE%94%CE%9F%20%CE%9C%CE%95%CE%9B%CE%95%CE%A4%CE%97%20be.pdf
  9. Υπουργική Απόφαση 2850/2020, ΦΕΚ Β’ 4701/23-10-2020.
  10. Πρόκειται συνολικά για 126 εκατομμύρια ευρώ ενώ οι αιτήσεις που έγιναν έφτασαν τις 143 χιλιάδες. Η χρηματοδότηση προέρχεται από το Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης (ΠΑΑ) 2014-2020 (μέτρο 21).
  11. Η συγκεκριμένη πρόβλεψη οδήγησε στον αποκλεισμό δεκάδων χιλιάδων ελαιοπαραγωγών που το μεγαλύτερο μέρος του εισοδήματός τους προέρχεται από εξωαγροτικές πηγές (πχ αυτοαπασχολούμενοι ή μισθωτοί στον τουρισμό κλπ)
  12. https://noticias.juridicas.com/base_datos/Admin/683495-ley-8-2020-de-16-de-diciembre-por-la-que-se-adoptan-determinadas-medidas.html
  13. Διαμορφώθηκε το πλαίσιο ενσωμάτωσης της Ευρωπαϊκής Οδηγίας 2019/633. Ανάλογη διαδικασία θα διεξαχθεί και στην Ελλάδα το επόμενο διάστημα.
  14. https://elpais.com/economia/2020/02/25/actualidad/1582634166_525329.html
  15. Ο.π.
  16. https://www.diariodesevilla.es/agr_andalucia/administracion/Cooperativas-cuestiona-validez-reforma-Ley-cadena-alimentaria_0_1525647922.html
  17. https://www.expansion.com/juridico/opinion/2020/11/19/5fb68f3f468aebb27e8b46a6.html
  18. www.google.com%2F” target=”_blank”>https://sevilla.abc.es/agronoma/noticias/agricultura/reforma-ley-cadena/?ref=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F
  19. Επίσημα στοιχεία ΕΕ: https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/food-farming-fisheries/plants_and_plant_products/documents/factsheet-olive-oil_en.pdf


Κοινοποιησέ το
Συνέχεια ανάγνωσης

Facebook

Πρόσφατα Άρθρα

ΔΗΜΟΦΙΛΗ