Connect with us

Οικονομικά

Δεν είναι σενάριο: Το μετά στην οικονομία, όταν όλα τελειώσουν με τον κορονοϊό

Kalamata Times

Ανέβηκε

στις

Κοινοποιησέ το

Οικονομία – Κορονοϊός

Αργά ή γρήγορα, με την προϋπόθεση ότι οι πολίτες δεν θα χαλαρώσουν και οι κυβερνήσεις θα μείνουν πιστές στα σκληρά μέτρα, η κρίση με τον κορωνοϊό θα ξεπεραστεί. Πίσω της, όμως, θα αφήσει μια άλλη, για πολλούς ακόμη πιο επικίνδυνη. Το αποτύπωμά της στην διεθνή οικονομία η οποία θα βρεθεί σε σοκαριστική και δεινή θέση.

Οι περισσότεροι οικονομολόγοι παραμένουν ιδιαίτερα φειδωλοί και διστακτικοί ως προς τις προβλέψεις τους καθώς θεωρούν πολύ σωστά ότι η εικόνα δεν είναι ακόμη ολοκληρωμένη, αφού η πανδημία βρίσκεται σε έξαρση, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις δείχνει να επανακάμπτει μέχρι και σε χώρες που είχαν εμφανίσει σημάδια ύφεσης.

Προφανώς το παζλ έχει ακόμη κομμάτια που δεν έχουν μπει στις θέσεις τους, ωστόσο όλοι οι αναλυτές συμφωνούν σε ένα πράγμα. Ο κόσμος, από άποψη οικονομικών μεγεθών, θα είναι εντελώς διαφορετικός, όταν θα περάσουν τα κύματα του κορωνοϊού.

Τα πρώτα ανησυχητικά στοιχεία έρχονται από τα διεθνή χρηματιστήρια που ξεκινώντας από εκείνα της Ασίας παρέσυραν και τα υπόλοιπα σε ένα ντόμινο τρόμου, με «βουτιές» να καταγράφονται παγκοσμίως, τιμές μετοχών να κατρακυλούν και πολλές αγορές να αναγκάζονται να αναστείλουν ή να διακόψουν συνεδριάσεις προκειμένου να περιορίσουν –όσο αυτό είναι δυνατό- τις απώλειες.

Πάντα σε τέτοιες περιπτώσεις ελλοχεύει ο κίνδυνος της επόμενης ημέρας, όταν δηλαδή η (μέχρι ενός βαθμού) εικονική πραγματικότητα των χρηματιστηρίων, μεταφέρεται στην πραγματική οικονομία και οι συνέπειες αντικατοπτρίζονται με σκληρά στατιστικά στοιχεία σχετικά με την ανεργία, τον πληθωρισμό, τις απώλειες εισοδήματος, τους μισθούς, τις συντάξεις. Σε επίπεδο κρατών η αναλογία αφορά τα ίδια κρίσιμα μεγέθη και το πώς αυτά θα αποτυπωθούν στους προϋπολογισμούς και την (αναμενόμενη) δραματική σε ορισμένες περιπτώσεις μείωση του ΑΕΠ που θα προκύψει.

Πριν καν εμφανιστεί στις ζωές μας ο Covid 19 τα σημάδια της ύφεσης είχαν κάνει την εμφάνισή τους σε μερικές από τις πιο δυνατές οικονομίες του κόσμου, την ώρα που ο κορωνοϊός έρχεται να λειτουργήσει ως επιταχυντής των εξελίξεων και να συμβάλει αρνητικά σε ένα μέλλον που ήδη έμοιαζε δυσοίωνο και γίνεται ακόμη περισσότερο αφού οι κυβερνήσεις πολλών χώρων, αλλά και θεσμοί όπως η Ευρωπαϊκή Ένωση, βρέθηκαν (για άλλη μια φορά) απροετοίμαστοι να αντιμετωπίσουν την κατάσταση ή επιχείρησαν να το κάνουν χρησιμοποιώντας τις ίδιες αποτυχημένες συνταγές του παρελθόντος. Ίσως πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα από την πεισματική άρνηση της Γερμανίας για έκδοση ευρωομολόγου να μην υπάρχει για να περιγράψει την παραπάνω θέση. Μια στάση αντίστοιχη εκείνης που υιοθετήθηκε και τα προηγούμενα χρόνια όταν οι οικονομίες της Ευρώπης, ιδιαίτερα των χωρών του Νότου, δοκιμάστηκαν όσο ποτέ εξαιτίας της κρίσης χρέους.

Οικονομολόγοι που δημοσίευσαν μελέτη στο Harvard Business Review εμφανίζονται βέβαιοι για τις αρνητικές συνέπειες του σοκ που προκαλείται ήδη και θα γίνει μεγαλύτερο στο επόμενο διάστημα, χωρίς φυσικά να μπορούν να προσδιορίσουν με ακρίβεια το μέγεθός του λόγω της αβεβαιότητας που έχουν πάντα τα μαθηματικά μοντέλα, αλλά και του γεγονότος ότι σύμφωνα με όλες τις ιατρικές εκτιμήσεις, το φαινόμενο είναι ακόμη στην αρχή του και για την ώρα αντιλαμβανόμαστε μόνο την κορυφή του «παγόβουνου».

Την μελέτη υπογράφουν ο Φίλιπ Κάρλσον-Τσλέζακ, ο Μάρτιν Ριβς και ο Πολ Σβαρτς, όλοι υψηλόβαθμα στελέχη του Boston Consulting Group, οι οποίοι επιχείρησαν να κάνουν μια προσομοίωση της σημερινής (και αυριανής) κατάστασης συγκρίνοντάς την με την τελευταία μεγάλη κρίση που αντιμετώπισε ο πλανήτης πριν από περίπου μία δεκαετία, όταν έσκασε η «φούσκα» των στεγαστικών δανείων στις Ηνωμένες Πολιτείες, τράπεζες έβαλαν λουκέτο και στη συνέχεια συμπαρέσυραν τα πάντα, μετατρέποντας τις δικές τους αστοχίες σε διεθνές πρόβλημα που μεταφράστηκε σε κρίση δανεισμού και χρέους σε ολόκληρο τον πλανήτη.

Παραθέτουν τρία διαφορετικά παραδείγματα για τον τρόπο με τον οποίο επανέκαμψαν ή όχι διαφορετικές μεταξύ τους χώρες οι οποίες υιοθέτησαν διαφορετικού τύπου προσεγγίσεις, ανάλογα βέβαια με τη δυνατότητα παρέμβασης που είχαν.

Το πρώτο παράδειγμα αφορά τον Καναδά, στον οποίο τα απόνερα της κρίσης αποτυπώνονται με το σχήμα V. Όπως τονίζουν, η χώρα απέφυγε την τραπεζική κρίση. Η ρευστότητα δεν περιορίστηκε και η ύφεση δεν απέκτησε βαθύ χαρακτήρα. Προφανώς επηρεάστηκε αρνητικά το ΑΕΠ, αλλά με σχετικά φυσιολογικούς ρυθμούς και η οικονομία δεν άργησε να επανέλθει στην κανονικότητα και σε ρυθμούς ανάπτυξης.

Το αποτύπωμα του κορωνοϊού στην οικονομία, όταν όλα τελειώσουν

Το δεύτερο σενάριο είναι εκείνο των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής, που συμβολίζεται με καμπύλη τύπου U. Εκεί η άρνηση της κεντρικής κυβέρνησης να σώσει τράπεζες είχε άμεσο αντίκτυπο στη ρευστότητα. Μπορεί σταδιακά να επανήλθαν μέχρι ενός βαθμού οι ρυθμοί ανάπτυξης, αλλά το χτύπημα που δέχτηκε η οικονομία ήταν τέτοιο ώστε να μην υπάρξει πλήρης «ανάρρωση», ενώ ο χρόνος που απαιτήθηκε για αυτό ήταν αρκετά μεγάλος, με συνέπεια να αφήσει έντονα σημάδια στην αγορά εργασίας αλλά και στην παραγωγικότητα.

Το αποτύπωμα του κορωνοϊού στην οικονομία, όταν όλα τελειώσουν

Και φτάνουμε στο τρίτο –και χειρότερο όπως επισημαίνουν- παράδειγμα, που δεν είναι άλλο από αυτό της Ελλάδας, το οποίο περιγράφεται ως L, και είναι αλήθεια πως δεν χρειάζεται ιδιαίτερη οικονομική ανάλυση, αφού το τι ακριβώς συνέβη το γνωρίζουμε δυστυχώς πάρα πολύ καλά όλοι μας. Η χώρα, όχι μόνο δεν ανάκαμψε επί της ουσίας, αλλά πήρε την… κατηφόρα, δημιουργώντας δομικά προβλήματα στην οικονομία και «πληγές» σε ό,τι αφορά στην ανεργία, την παραγωγικότητα και κατά συνέπεια στο Ακαθάριστο Εθνικό Προϊόν, το οποίο κατακρεουργήθηκε παρά τη… σωτηρία της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τα πακέτα διάσωσης.

Το αποτύπωμα του κορωνοϊού στην οικονομία, όταν όλα τελειώσουν

Οι υπογράφοντες την μελέτη τονίζουν ότι το σοκ του κορωνοϊού δεν θα μείνει μόνο στα χρηματιστήρια αλλά θα μεταφερθεί στην πραγματική οικονομία. Ήδη κεντρικές κυβερνήσεις και τράπεζες αποφασίζουν να προχωρήσουν σε γενναίες χρηματοδοτήσεις, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν θα απαιτηθεί κάτι περισσότερο, υπογραμμίζοντας τον κίνδυνο να απαιτηθούν προ δεκαετίας μέτρα όπως νέο τραπεζικό bail out για να αντιμετωπιστεί ενδεχόμενη κρίση ρευστότητας η οποία μοιραία θα χτυπήσει κάθε μικρή ή μεγάλη επιχείρηση και ιδιώτες που πλέον δεν θα έχουν πρόσβαση σε κεφάλαια για να συνεχίσουν τις δραστηριότητες τους. Εφόσον κάτι τέτοιο συμβεί, «λουκέτα», αύξηση της ανεργίας και μείωση της παραγωγικότητας είναι φαινόμενα αναπόφευκτα, που θα δημιουργήσουν νέες πιέσεις νέες «ενέσεις», σε αυτόν τον φαύλο και καταστροφικό κύκλο.

Η κατάσταση γίνεται χειρότερη στην περίπτωση μιας πανδημίας, καθώς τα μέτρα περιορισμού και καραντίνας που έχουν ήδη επιβληθεί, έχουν επιφέρει από τώρα προβλήματα σε καθαρά οικονομικούς όρους, δυσπραγίες και αναστολή ή διακοπή παραγωγικών δραστηριοτήτων, με την πραγματική οικονομία να παραμένει «παγωμένη» και στο τέλμα που έχουν δημιουργήσει οι αναγκαστικού τύπου απομονώσεις του εργατικού δυναμικού.

Εάν αυτή η κατάσταση δεν ομαλοποιηθεί σύντομα, η ύφεση δεν είναι δυνατόν να αποφευχθεί. Και όσο περισσότερο διαρκεί, τόσο μεγαλύτερο θα είναι το διάστημα που θα απαιτηθεί για εξομάλυνση και τόσα περισσότερα χρήματα θα απαιτηθούν για την επανεκκίνηση της οικονομίας. Εδώ μιλάνε τα απλά μαθηματικά αλλά και οι εμπειρίες της περασμένης δεκαετίας, που σε περιπτώσεις σαν αυτής της Ελλάδας, το «καλύτερο αύριο» στην ουσία αναζητείται ακόμα.

Πλέον το «παιχνίδι» παίζεται σε δύο άξονες. Τον ιατρικό και τον οικονομικό. Στο πρώτο επίπεδο καθίσταται απαραίτητα η ανάπτυξη μιας θεραπείας, αλλά κυρίως ενός εμβολίου, που θα επιτρέψει τον τερματισμό των μέτρων καραντίνας, την επάνοδο των εργαζομένων στα πόστα τους και το άνοιγμα των καταστημάτων ώστε να σταματήσει και να μην γίνει πιο βαθιά η ύφεση. Όσο αυτό δεν συμβαίνει, η κατάσταση απλά θα γίνεται πιο δυσμενής και ακόμη και τεράστια «πακέτα» από τις κεντρικές τράπεζες θα είναι αρκετά για να αλλάξουν οτιδήποτε.

Ο δεύτερος άξονας είναι ο καθαρά οικονομικός, ο οποίος όμως έπεται. Στην έρευνα που δημοσιεύεται στο Harvard Business Review γίνεται λόγος για 2 τρις δολάρια τα οποία έχουν ήδη δαπανηθεί από την ομοσπονδιακή κυβέρνηση των ΗΠΑ, τις πολιτείες και τους δήμους προκειμένου να αντιμετωπιστεί η κρίση, ενώ στην πρόσφατη ενημέρωση από κυβερνητικά στελέχη μάθαμε ότι –μέχρι τώρα- το κόστος για την Ελλάδα υπολογίζεται στα 7 δισεκατομμύρια. Ακόμη κι έτσι, ακόμη και με τέτοια ποσά, το μέλλον δεν δείχνει ευοίωνο και επιπλέον ρευστότητα αλλά και νέες ιδέες θεωρούνται απαραίτητες.

Όπως τονίζουν, χρειάζεται η ρευστότητα να φτάσει μέχρι τις τσέπες των πολιτών, προτείνοντας «πάγωμα» των δανειακών υποχρεώσεων τους για όσο διάστημα διαρκεί η κρίση, την παροχή άτοκων δανείων σε ιδιώτες αλλά πρωτίστως σε επιχειρήσεις ώστε να μην κλείσουν, αλλά και μια τεράστια αναδιάρθρωση του τραπεζικού συστήματος ώστε να παρέχει τα χρήματα που είναι απαραίτητα ώστε να λειτουργήσουν οι επιχειρήσεις σε τέτοιο βαθμό που θα είναι σε θέση να καλύψουν τη δική τους «υποχρέωση» στον τομέα της προσφοράς, την ίδια ώρα που και οι ιδιώτες θα μπορούν να στηρίξουν το «σύστημα» μέσω της ζήτησης αυτών των παραγόμενων προϊόντων και υπηρεσιών. Εάν ένας από τους δύο άξονες δεν στηριχθεί επαρκώς, μια νέα περίοδος ακόμη πιο βαθιάς οικονομικής ύφεσης είναι σενάριο όχι μόνο ορατό, αλλά αναπόφευκτο.

Πηγή


Κοινοποιησέ το

Οικονομικά

Επιστρεπτέα Προκαταβολή 5: Κόβονται δικαιούχοι ‑ Πότε θα γίνουν οι πληρωμές

Kalamata Times

Ανέβηκε

στις

Κοινοποιησέ το

Σε περίπου 450.000-500.000 επιχειρήσεις και επαγγελματίες περιορίζονται οι δικαιούχων που θα λάβουν σε μία εβδομάδα τις πληρωμές από την Επιστρεπτέα Προκαταβολή 5.

Από προχθές στην ΑΑΔΕ επεξεργάζονται τα δηλωθέντα στοιχεία, κάνουν διασταυρώσεις και διαπιστώνουν ότι τουλάχιστον 100.000 υποψήφιοι υπέβαλαν αίτηση συμμετοχής στη διανομή των 1,5 δισ. ευρώ, χωρίς όμως να προκύπτει καν πτώση του τζίρου τους κατά 20% εν σχέσει με πέρυσι, όπως απαιτεί το κριτήριο επιλογής.

Αυξάνονται συνεπώς έτσι και τα ποσά που απομένουν διαθέσιμα για όσους από τους 733.000 υποψηφίους παραμείνουν μέχρι τέλους «ζωντανοί» στην διεκδίκηση. «Στο ζύγι» μπαίνουν και άλλα κριτήρια, που δείχνουν ότι σχεδόν 280.000 ή 4 στους 10 συνολικά θα μείνουν τελικώς «εκτός νυμφώνος».

Η τελική διανομή και η οριστική επιλογή των δικαιούχων θα γίνει με βάση την κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) η οποία ήδη συντάσσεται με βάση τα ευρήματα της εκκαθάρισης των δηλώσεων, προκειμένου να φανεί ποιοι θα πριμοδοτηθούν και θα λάβουν τα περισσότερα, ποιοι θα δουν την συμμετοχή τους να ακυρώνεται ή ποιων η επιδότηση θα συμψηφιστεί έως να μηδενιστεί με ποσά που τυχόν έλαβαν σε προηγούμενες Επιστρεπτέες.

Το «ψαλίδι» στους δικαιούχους θα μπει με βάση το αν απασχολούν εργαζομένους, τον αριθμό τους, τον τζίρο ή και αν παραμένουν κλειστές με κρατική εντολή.

Ξεκινώντας με 450-500 χιλιάδες δικαιούχους, αναλογούν «κατά κεφαλήν περί τις 3.000 ευρώ. Στην πράξη τα 1.000 ευρώ είναι «σίγουρα για όλους», δηλαδή μισό δισ. ή το 1/3 των διανεμομένων κονδυλίων, θα ζεστάνει τις τσέπες και ταμεία των επιχειρηματιών, όπου το 50% θα παραμείνει για πάντα σαν δωρεάν επιδότηση από το Κράτος.

Αν όλα εξελιχθούν ομαλά, έως το πρώτο δεκαήμερο του Φεβρουαρίου όλοι οι δικαιούχοι να έχουν λάβει 1,5 δισ. ευρώ εκ των οποίων το 50% είναι μη επιστρεπτέο.


Κοινοποιησέ το
Συνέχεια ανάγνωσης

Οικονομικά

Αυξήσεις, αναδρομικά και όρια ηλικίας: Τρία μπόνους για 350.000 συνταξιούχους και ασφαλισμένους

Kalamata Times

Ανέβηκε

στις

Κοινοποιησέ το

Σύμφωνα με την εφημερίδα “ΤΑ ΝΕΑ” αναλυτικά αυτά είναι τα εξής:

1. Για όσους συνταξιούχους έχουν πάνω από 30 συντάξιμα έτη προβλέπονται αυξήσεις και τα αναδρομικά σχεδιάζεται να καταβληθούν το δίμηνο Μαρτίου-Απριλίου (χρονοδιάγραμμα το οποίο ενδέχεται να αλλάξει) με την πρώτη ανώτατη μηνιαία αύξηση να ανέρχεται στα 215 ευρώ. Πρόκειται για τα αναδρομικά 17 μηνών (από τον Οκτώβριο του 2019) σε εφαρμογή του νόμου Βρούτση με τα νέα βελτιωμένα ποσοστά αναπλήρωσης των κύριων συντάξεων. Ήδη κονδύλι ύψους 200 εκατ. ευρώ έχει εγγράψει ο προϋπολογισμός του κλάδου κύριας σύνταξης του e-ΕΦΚΑ για το 2021. Προβλέπονται 100 εκατ. ευρώ για αναδρομικά για συνταξιούχους του Δημοσίου και επιπλέον 100 εκατ. ευρώ για αναδρομικά για συνταξιούχους τέως φορέων κοινωνικής ασφάλισης (π.χ. ΙΚΑ, ΟΑΕΕ).

2. Οι αυξήσεις λόγω υψηλότερων ποσοστών αναπλήρωσης δεν αφορούν μόνο στους ήδη συνταξιούχους αλλά και όλους τους ασφαλισμένους και πρόκειται να συνταξιοδοτηθούν στο μέλλον. Έτσι όσοι αποχωρούν θα λαμβάνουν πλέον και αυξημένη σύνταξη γιατί με τον νόμο Βρούτση έχουν βελτιωθεί σημαντικά οι συντελεστές υπολογισμού σύνταξης μετά τα 30 έτη ασφάλισης και δίνουν μεγαλύτερα ποσά σε σχέση με τις συντάξεις του νόμου Κατρούγκαλου.

3. Για όσους έχουν φέτος τη δυνατότητα εξόδου στη σύνταξη, σειρά μεταβατικών διατάξεων για τα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης δίνουν σε χιλιάδες ασφαλισμένους σε Δημόσιο, ΔΕΚΟ, Τράπεζες και ΙΚΑ τη δυνατότητα συνταξιοδότησης πριν από τα 62 έτη. Οι διατάξεις αυτές ισχύουν μέχρι το τέλος του 2021 καθώς από το 2022 όλοι ανεξαιρέτως οι ασφαλισμένοι για να συνταξιοδοτηθούν θα πρέπει να έχουν πάνω 40 χρόνια ασφάλισης ώστε να λάβουν πλήρη σύνταξη στα 62 ενώ με λιγότερα χρόνια θα πάρουν μειωμένη στα 62 χρόνια και πλήρη στα 67. Θα πρέπει να επισημανθεί ότι όσοι ασφαλισμένοι και οι ασφαλισμένες μέχρι 31/12/2021 έχουν συγκεντρώσει και τον κατά περίπτωση απαιτούμενο χρόνο ασφάλισης και τη προβλεπόμενη ηλικία θα μπορούν και μετά την 1/1/2022 να συνταξιοδοτηθούν με βάση τα σημερινά ευνοϊκά μεταβατικά όρια ηλικίας συνταξιοδότησης.


Κοινοποιησέ το
Συνέχεια ανάγνωσης

Οικονομικά

Παπαθανάσης: Δάνεια 30.000 – 50.000 ευρώ σε μικρές επιχειρήσεις με 90% εγγύηση του Δημοσίου

Kalamata Times

Ανέβηκε

στις

Κοινοποιησέ το

Στα προγράμματα ενίσχυσης των μικρών επιχειρήσεων αναφέρθηκε ο αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης, Νίκος Παπαθανάσης μιλώντας στον ΣΚΑΪ.

«Υπάρχει μια δέσμη μέτρων για τις μικρές επιχειρήσεις. Αυτή τη στιγμή τρέχουν τρία προγράμματα, εκ των οποίων το ένα αφορά στις μικρές επιχειρήσεις, από 1 έως 10 άτομα, για να μπορέσουν να επενδύσουν. Το πρόγραμμα ανέρχεται στα 525 εκατ.ευρώ και η πλατφόρμα για την υποβολή αιτήσεων είναι ανοιχτή έως τις 31 Μαρτίου. Πολύ σύντομα θα αναρτήσουμε τις αποφάσεις υπαγωγής 400 επενδυτικών σχεδίων, όπου εκεί υπάρχουν και πολύ μικρές επιχειρήσεις και μόλις προχθές είχαμε την υπαγωγή περίπου 120 τέτοιων επιχειρήσεων στον Αναπτυξιακό νόμο», δήλωσε.

Επιπλέον, προανήγγειλε και το πρόγραμμα χορήγησης δανείων ύψους 30.000-50.000 ευρώ, με εγγύηση του ελληνικού Δημοσίου σε ποσοστό 90%«Λόγω της υψηλής εγγύησης, θα πάρουν χιλιάδες μικρές επιχειρήσεις αυτό το ποσό που το έχουν ανάγκη», σημείωσε.

Για το άνοιγμα της αγοράς, ο κ. Παπαθανάσης δήλωσε ότι τα μέτρα και οι κανόνες είναι γνωστά, οι επαγγελματίες γνωρίζουν πώς πρέπει να τα τηρήσουν και τονίζοντας ότι «πρέπει όλοι να τηρήσουν για να έχουμε διάρκεια. Πρέπει να δουλέψει η αγορά για να μπορέσει να καλύψει κάποια από τα μεγάλα κενά που έχουν δημιουργηθεί».

ΠΗΓΗ protothema.gr


Κοινοποιησέ το
Συνέχεια ανάγνωσης

Facebook

Πρόσφατα Άρθρα

ΔΗΜΟΦΙΛΗ