Ειδήσεις απο Μεσσηνία
Ανοικτή επιστολή Γιώργου Καραμπάτου για την επανεργοποίηση του ιστορικού σιδηροδρόμου της Πελοποννήσου
Ανέβηκε
5 μήνες πρινστις
από
Kalamata TimesΜε αφορμή τα πρόσφατα δημοσιεύματα στις τοπικές εφημερίδες σχετικά με το ενδιαφέρον Ελβετών επενδυτών για την αναβίωση του ιστορικού σιδηρόδρομου της Πελοποννήσου, αισθάνομαι την ανάγκη να απευθυνθώ δημοσίως σε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και το ευρύ κοινό και να εκφράσω τις σκέψεις και τις προτάσεις μου για αυτό το κρίσιμο θέμα, που αφορά την ανάπτυξη και το μέλλον της περιοχής μας.
Επικροτούμε θερμά την ελληνοελβετική πρωτοβουλία για την επαναλειτουργία του σιδηροδρομικού δικτύου της Πελοποννήσου που ομολογουμένως υπόσχεται πολλαπλά οφέλη στους τομείς της βιώσιμης ανάπτυξης, του τουρισμού και της διατήρησης της πολιτιστικής κληρονομιάς και συγκεκριμένα,
- Το τρένο μπορεί να γίνει από μόνο του τουριστικό αξιοθέατο, προσελκύοντας «φίλους του τρένου» από όλο τον κόσμο. Η μοναδική εμπειρία ταξιδιού με το ιστορικό μετρικό σύστημα θα προσφέρει μια αυθεντική, νοσταλγική εμπειρία.
- Η διατήρηση του μετρικού συστήματος, αντί της μετατροπής σε κανονικό, θα διαφυλάξει την ιστορική αξία του σιδηροδρόμου και θα μειώσει σημαντικά το κόστος επαναλειτουργίας.
- Η επαναλειτουργία θα τονώσει την τοπική οικονομία, δημιουργώντας θέσεις εργασίας και ενισχύοντας τον τουρισμό σε περιοχές που δεν είναι εύκολα προσβάσιμες με άλλα μέσα.
- Η χρήση του τρένου ως μέσο μεταφοράς συμβαδίζει με τις σύγχρονες περιβαλλοντικές πολιτικές.
- Το τρένο θα επανασυνδέσει απομακρυσμένες κοινότητες, ενισχύοντας την κοινωνική συνοχή και προσφέροντας εναλλακτικές μεταφορικές επιλογές από και προς τα λιμάνια της Πελοποννήσου.
- ΤΟ ΣΦΥΡΙΓΜΑ ΤΟΥ ΤΡΑΙΝΟΥ, «Του μουντζούρη της Πελοποννήσου» θα είναι σύνθημα επανεκκίνησης, μέρα γιορτής για τους ανθρώπους των χωριών.
Τονίζω ιδιαίτερα το συγκριτικό πλεονέκτημα του μετρικού συστήματος του σιδηροδρόμου της Πελοποννήσου και πιστεύω ότι ήταν και η βασική δημιουργός αιτία της ελληνοελβετικής επενδυτικής πρωτοβουλίας, γιατί γνωρίζουν ότι εξασφαλίζει,
- Δυνατότητα για στενότερες καμπύλες, ιδανικές για ορεινές διαδρομές
- Μειωμένο κόστος κατασκευής και συντήρησης
- Μοναδική τουριστική εμπειρία λόγω χαμηλών ταχυτήτων και
- Μεγαλύτερη ασφάλεια.
Ωστόσο, εκφράζουμε έντονες ανησυχίες για την πιθανή επανάληψη των λαθών του παρελθόντος. Η εμπειρία από προηγούμενες ιδιωτικοποιήσεις των ελληνικών τρένων αποτελεί διδακτικό παράδειγμα. Η επικέντρωση μόνο στα κερδοφόρα τμήματα οδήγησε σε σοβαρή υποβάθμιση των υπηρεσιών, εγκατάλειψη σημαντικών τμημάτων του δικτύου και, τελικά, στην πλήρη απαξίωση ενός από τα σημαντικότερα έργα υποδομής της Ελλάδας και στην συνέχεια η πώληση ή παραχώρηση με ευτελές αντάλλαγμα. Επιπλέον, το υψηλό κόστος για το ελληνικό κράτος συνεχίζει να επιβαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό, δημιουργώντας το παράδοξο, όπου σε άλλες χώρες οι σιδηροδρομικές επενδύσεις είναι κερδοφόρες, ενώ στην Ελλάδα παραμένουν εξαρτημένες από κρατικές επιχορηγήσεις.
Αυτό εγείρει σοβαρά ερωτήματα σχετικά με τη διαχείριση και το μοντέλο λειτουργίας που έχει υιοθετηθεί. Είναι κρίσιμο να διασφαλίσουμε ότι η νέα προσπάθεια θα αποφύγει αυτές τις παγίδες, εστιάζοντας στην ολοκληρωμένη ανάπτυξη του δικτύου, την ασφάλεια, την ποιότητα των υπηρεσιών και την οικονομική βιωσιμότητα σε όλη την έκτασή του. Η επένδυση πρέπει να στοχεύει, όχι μόνο στην οικονομική αποδοτικότητα, αλλά και στην κοινωνική προσφορά και την περιφερειακή ανάπτυξη, διατηρώντας τον ιστορικό χαρακτήρα και την πολιτιστική αξία του σιδηροδρόμου της Πελοποννήσου και παράλληλα ακολουθώντας επιτυχημένα διεθνή πρότυπα.
Τέτοια διεθνή παραδείγματα επιτυχημένων μετρικών σιδηροδρόμων που λειτουργούν ακόμη και σήμερα είναι ο Rhaetian στην Ελβετία, το Bernina Express μεταξύ Ελβετίας και Ιταλίας, ο σιδηρόδρομος της Σαρδηνίας, το Pikes Peak Cog Railway στις ΗΠΑ, το Darjeeling Himalayan Railway στην Ινδία, καθώς και το Hershey Electric Railway στην Κούβα και το Nilgiri Mountain Railway στην Ινδία.
Με βάση τα παραπάνω προτείνουμε,
- Ολοκληρωμένο σχέδιο για όλο το δίκτυο
- Σαφές χρονοδιάγραμμα επαναλειτουργίας
- Εγγυήσεις για συντήρηση όλων των υποδομών
- Αξιοποίηση σύγχρονων τεχνολογιών (π.χ. τρένα υδρογόνου)
- Ανάδειξη ιστορικών σταθμών
- Ενσωμάτωση στο συνολικό τουριστικό προϊόν της Πελοποννήσου
- Συνεργασία με τις τοπικές κοινότητες,
- Ενεργό ρόλο των κοινοτήτων στη διαχείριση σταθμών και εκδηλώσεων
- Αποκλειστική απασχόληση τοπικού προσωπικού στους σταθμούς
- Το τοπικό όφελος να είναι το ίδιο εμφανές με την επενδυτική κερδοφορία.
Η παρούσα ανοικτή επιστολή αποτελεί έκκληση για διάλογο και συνεργασία προς όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, καθώς πιστεύουμε ότι η επαναλειτουργία του σιδηροδρόμου της Πελοποννήσου μπορεί να αποτελέσει πρότυπο βιώσιμης ανάπτυξης και να αναζωογονήσει την τοπική οικονομία. Η επανεκκίνηση αυτού του ιστορικού δικτύου θα επιφέρει πολλαπλά οφέλη: θα συμβάλει στην άρση της απομόνωσης απομακρυσμένων αγροτικών περιοχών, ενισχύοντας τη συνδεσιμότητά τους και προωθώντας την τοπική ανάπτυξη, θα τονώσει την εθνική οικονομία μέσω της ενίσχυσης του τουρισμού και του εμπορίου, και θα συνεισφέρει σημαντικά στο όραμα για μια πιο πράσινη Ελλάδα, προσφέροντας ένα φιλικό προς το περιβάλλον μέσο μεταφοράς που θα μειώσει το ανθρακικό αποτύπωμα της χώρας.
Σας ευχαριστώ
Γιώργος Καραμπάτος
Εκτελ. Δ/ντής των «Δρόμων της Ελιάς» του ΣτΕ και της UNESCO,
Πρόεδρος του Δικτύου Ελαιοπαραγωγικών Πόλεων της Μεσογείου (RECOMED)
τέως Πρόεδρος Επιμελητηρίου Μεσσηνίας
Καλαμάτα 1η Ιουλίου 2024
Ενδιαφέρουσες Ειδήσεις
-
Η παράταξη «Πρώτα η Πελοπόννησος» στηρίζει την επαναλειτουργία του τρένου στην Πελοπόννησο
-
Η αυτοδιάθεση ως θεμελιώδες δικαίωμα – από την απαγόρευση προβολής του ντοκιμαντέρ «Αδέσποτα Κορμιά» στον αγώνα του παλαιστινιακού λαού
-
Η Καλαμάτα μπροστά στον καθρέφτη της
-
Ορθολογική Διακυβέρνηση Τουριστικών Οργανισμών (DMOs) στην Ελλάδα – Προτεραιότητα στις Τοπικές Κοινωνίες
-
Γιώργος Καραμπάτος: Τι μπορεί να γίνει ώστε οι κατ’ επάγγελμα αγρότες να ζουν από τη δουλειά τους;
-
Συλλυπητήριο μήνυμα για έναν πρωτοπόρο της επιχειρηματικότητας και του πολιτισμού
-
Προβληματισμοί και Προτάσεις σχετικά με το Διεθνές Κέντρο Εκπαίδευσης Πιλότων Μαχητικών Αεροπλάνων στην 120 ΠΕΑ Καλαμάτας
-
Κατατέθηκαν αντιρρήσεις για την αδειοδότηση μεγάλου αιολικού πάρκου στη Μάνη
-
Ανοικτή Επιστολή προς τον Δήμαρχο Καλαμάτας
-
Ανεμογεννήτριες στη Μάνη – Ναι ή Όχι;
-
Το Λιμάνι της Καλαμάτας – Μια Παραμελημένη Στρατηγική Υποδομή Εθνικής Σημασίας
-
Προτάσεις για την Ανάπλαση της Ανατολικής Πόλης της Καλαμάτας
-
Ανοικτή επιστολή Καραμπάτου για την επάρκεια του νερού και την εκμετάλλευση των ντους στα καταστήματα
-
Γιώργος Καραμπάτος: 5η Ανοικτή Επιστολή για ΠΟΠ Ελιά Καλαμάτας
-
Γιώργος Καραμπάτος: 4η Ανοικτή Επιστολή για ΠΟΠ Ελιά Καλαμάτας και Χαμένες Ευκαιρίες
-
3η Ανοικτή επιστολή Γιώργου Καραμπάτου σχετικά με την ΠΟΠ Ελιά Καλαμάτας σύμφωνα με την απόφαση του ΣτΕ
-
Γιώργος Καραμπάτος: Ανοικτή επιστολή σχετικά με την ΠΟΠ Ελιά Καλαμάτας και την απόφαση του ΣτΕ.
-
Γιώργος Καραμπάτος – Ανοικτή επιστολή : ΠΟΠ Ελιά Καλαμάτας
-
Παρουσία του Περιφερειάρχη Δημήτρη Πτωχού εκδήλωση για τον σιδηρόδρομο της Πελοποννήσου
-
Ανησυχίες για το 2ο Φόρουμ Μεσσηνίας – «Απειλή για την ιστορική μας κληρονομιά, υπονομεύει την αξιοπιστία και την αποτελεσματικότητα των θεσμών»
-
Έκκληση για Ειρήνη και Δικαιοσύνη στη Μέση Ανατολή: Η Φωνή των “Δρόμων της Ελιάς”
-
“Δρόμοι της Ελιάς” για την απώλεια του αγαπητού καθηγητή Πέτρου Θέμελη
-
Υποχρέωση κάθε ενεργού πολίτη είναι να λέει τα πράγματα με το όνομά τους!!!
-
Καλαμάτα: Η Ελλάδα στην προεδρία του δικτύου Ελαιοπαραγωγικών Πόλεων Μεσογείου RECOMED
-
Γιώργος Καραμπάτος: Ανοικτή επιστολή για την δημιουργία Συνεδριακού Κέντρου στο Μέγαρο Χορού Καλαμάτας
-
Ανοικτή Επιστολή Γιώργου Καραμπάτου για το ποτάμι του Νέδοντα με 11 ΕΡΩΤΗMATA που δεν απαντήθηκαν ποτέ!
-
Η θέση του κ. Καραμπάτου ως αναφορά τα Αντιπλημμυρικά έργα Καλαμάτας και την πρόταση ΜΟΡΕΑ.
-
Γιώργος Καραμπάτος: Ο ποταμός Νέδοντας να γίνει μοχλός βιώσιμης ανάπτυξης της Καλαμάτας
-
Ο Γιώργος Καραμπάτος για την διαβούλευση του Δήμου Καλαμάτας «ταυτότητα προορισμού»
-
Χαρακτήρας και προοπτικές Λιμένα Καλαμάτας: Απόφαση με βάση επιστημονικά τεκμηριωμένες απόψεις, όχι ανεύθυνες κραυγές!
Πρόσφατα Άρθρα
Το 1ο Sweet Factory στην Κεντρική Αγορά Καλαμάτας: Μια Μαγική Γιορτή για μικρούς και μεγάλους
Αναχώρησε η Παναγία Σουμελά από την Καλαμάτα
Οι αθλητικές μεταδόσεις με ευρωπαϊκές αναμετρήσεις Ολυμπιακού, ΠΑΟΚ και Παναθηναϊκού
Ευχέλαιο ενώπιον της Ιεράς Εικόνος της Παναγίας Σουμελά
Η Google φέρνει στα ελληνικά σχολεία το “Experience AI”, ένα πρωτοποριακό πρόγραμμα για την τεχνολογική εκπαίδευση
AddUrl.gr | Κατάλογος Ιστοσελίδων
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
-
WEB2 ημέρες πριν
Νέα προβλήματα στη Meta: «Έπεσαν» Facebook, Messenger, Instagram, Whatsapp
-
Αθλητικά2 ημέρες πριν
Ο Ευκλής Cycling Team καλωσορίζει 3 νέους αθλητές
-
Ειδησεις απο Καλαματα2 ημέρες πριν
Ολοκληρώνονται οι οικοδομικές και ηλεκτρομηχανολογικές εργασίες στο Κολυμβητήριο Καλαμάτας
-
Ειδησεις απο Καλαματα2 ημέρες πριν
Ο Πολιτιστικός Σύλλογος “Η παλιά μας γειτονιά” άναψε το Χριστουγεννιάτικο δέντρο στην οδό Τροίας
-
Ειδησεις απο Καλαματα2 ημέρες πριν
Κάλεσμα από τον Σ.Π.Ο.Κ. ”Ο Ευκλής” για συγκέντρωση τροφίμων
-
Ειδησεις απο Καλαματα2 ημέρες πριν
Ολοκληρώνονται οι εργασίες στο κτήριο της πρώην Ηλεκτρικής Εταιρείας στην Καλαμάτα
-
Ειδησεις απο Καλαματα2 ημέρες πριν
Σκληρή απάντηση στον Δήμο Καλαμάτας από τον Σύλλογο Γονέων του Ειδικού Σχολείου
-
Ειδησεις απο Καλαματα2 ημέρες πριν
Έγκριση της Στρατηγικής BAA του Δήμου Καλαμάτας – Δημήτρης Πτωχός: «Σημαντική στιγμή για την Καλαμάτα και την Περιφέρεια Πελοποννήσου»